شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان محمود استاد محمد درگذشت

نام‌آوران ایرانی

محمود استاد محمد درگذشت

محمود استاد محمد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر ایران درگذشت.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه می‌کرد، سحرگاه امروز، سوم مردادماه در سن 63 سالگی در بیمارستان جم درگذشت.

مانا استاد محمد، دختر این هنرمند روز گذشته در تماس تلفنی به خبرنگار ایسنا گفت: حدود یک هفته است که پدرم دچار بی‌اشتهایی شده و نمی‌تواند غذا بخورد. به همین دلیل، خیلی ضعیف شده است.

بر اساس این گزارش، شامگاه دوم مرداد حال استاد محمد رو به وخامت رفت و دخترش او را به بیمارستان جم منتقل کرد و سرانجام صبح امروز (پنج‌شنبه) این هنرمند تئاتر صحنه زندگی را ترک کرد.

محمود استاد محمد متولد سوم آبان 1329 و خالق نمایشنامه‌های ماندگاری همچون «آ سید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «سرای رنج و شکنج»، «دیوان تئاترال» و ... بود.

این هنرمند مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه کرد. به دلیل شرایط نابسامان دارو، او در مدت یک ماه گذشته نتوانسته بود داروی بیماری‌اش را مصرف کند.


 پیکر محمود استاد محمد روز شنبه - 5 مردادماه 1392 - تشییع می‌شود. مراسم تشییع پیکر این هنرمند با سابقه‌ی تئاتر ایران روز شنبه - 5 مرداد ماه - رأس ساعت 10 صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود و پیکر این هنرمند در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.

 

علی نصیریان: «استاد محمد» فردی تلاشگر و تأثیرگذار در تئاتر ایران بود

علی نصیریان با ابراز تاسف از درگذشت «محمود استاد محمد»، او را فردی تلاشگر و تأثیرگذار در تئاتر ایران توصیف کرد. این هنرمند باسابقه‌ تئاتر ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آشنایی‌اش با محمود استاد محمد یادآور شد: ایشان را در گروه بیژن مفید شناختم و برای اولین‌بار او را در اداره‌ پیش‌آهنگی که مشغول تمرین یک نمایش بودند، دیدم. به نظرم جوانی کارآمد و با استعداد رسید و بعدها کارهای بیشتری از او دیدم.
نصیریان اضافه کرد: حتی زمانی که ما هر دو در کانادا بودیم، او همیشه از بچه‌های تلاشگر و مستعد تئاتر ایران بود.

این هنرمند تئاتر افزود: محمود استاد محمد در زمینه‌ شناخت تئاتر ایرانی و شخصیت‌های ایرانی فردی بسیار قابل بود و آثار خوب و تأثیرگذاری از خود برجای گذاشت.
علی نصیریان در پایان صحبتش گفت: از درگذشت ایشان کمال تأسف را دارم و برایشان آرزوی علو درجات می‌کنم.

 


محمدعلی سپانلو: «استادمحمد» از آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر بود

 محمدعلی سپانلو گفت: محمود استادمحمد یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر ایران بود. این شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درپی درگذشت محمود استاد محمد - هنرمند عرصه‌ی تئاتر - اظهار کرد: استادمحمد مانند افرادی مثل اسماعیل خلج از بازماندگان «تئاتر نو» بود. او از نسل‌های جوان‌تر تئاتر ملی و کسانی مانند نصیریان، بیضایی و ساعدی بود.

او با اشاره به خاطره‌ای از نمایش «آسید کاظم» به کارگردانی محمود استادمحمد، توضیح داد: نمایش «آسید کاظم» به کارگردانی استادمحمد در اتاق کوچکی به نام «خانه‌ی نمایش» در نزدیکی میدان فردوسی، روی صحنه رفت. نمایش که کارگردانی آن را استادمحمد برعهده داشت، شگفت‌انگیز، سرشار از استعداد در بازی و حرکت بود. من پس از دیدن آن نمایش، در یکی از نشریات آن زمان مقاله‌ای درباره‌اش نوشتم، بعد از چاپ آن مقاله، وزیر فرهنگ مقاله را دید و به همین خاطر، محل اجرای نمایش را از آن اتاق کوچک در میدان فردوسی، به تالار سنگلج منتقل کرد و همین امر باعث رونق کار آن‌ها شد و من نیز از این بابت که مقاله‌ام باعث این کار شد، بسیار خوشحال شدم.

 

حسن فتحی: استاد محمد با آثارش مرگ را شکست داد

 حسن فتحی گفت: محمود استادمحمد یکی از پایه‌های اساسی نمایشنامه‌نویسی نیم‌قرن گذشته در ایران بود که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ تئاتر مملکت ما دارد. این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون در حالی که به شدت از درگذشت محمود استاد محمد متاثر شده بود، به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: نسل‌های گوناگون هنرمندان تئاتر این مملکت هرگز محمود استادمحمد،‌ نمایشنامه‌هایش و تاثیری را که بر دو سه نسل از شاگردان خود برجای گذاشت، فراموش نخواهند کرد.
فتحی اضافه کرد: «استادمحمد» یکی از چهره‌های بسیار مهم درام‌نویسی ماست که تأثیر او بر تاریخ تئاتر این مملکت انکارنشدنی است.
این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: تا آنجا که به نسبت ما با مرگ مربوط می‌شود، همه ما بازنده‌ایم و کسی در این مبارزه به پیروزی می‌رسد که آثاری جاودان خلق کرده باشد.
حسن فتحی افزود:‌ شاید جسم استاد ما در مبارزه با مرگ پیروز نشده باشد، اما او با تأثیر خود و آثاری که خلق کرد، در مواجهه با میرایی و مرگ پیروز شد و همین آثار، او را در تاریخ تئاتر ایران مانا و جاودانه کرد.

 


فتحعلی‌بیگی در گفت‌و‌گو با فارس: استادمحمد یکی از برجسته‌ترین درام‌نویسان ایران بود/ «آسیدکاظم» ترنا بازی را احیا کرد

فتحعلی‌بیگی گفت: زنده‌یاد «محمود استادمحمد» یکی از بهترین درام‌نویسان کشورمان بود، کسی که هم زبان و هم ذهن پاکی داشت.
داود فتحعلی بیگی نویسنده و کارگردان تئاتر آئینی و سنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر فارس در خصوص زنده یاد «محمود استادمحمد» اظهار داشت: بسیار متاسفم که او را از دست دادیم،‌نمی‌دانم چه بگویم.

وی «محمود استاد محمد» را یکی از برجسته‌ترین درام‌‌نویسان ایران خواند و بیان داشت: او یکی از بهترین درام نویسان کشورمان بود، کسی که هم زبان و هم ذهن پاکی داشت.

فتحعلی بیگی ادامه داد: استادمحمد توجه زیادی به نمایش ایرانی داشت و دیالوگ نویس خوبی بود؛ او در دوره‌ای «ترنا بازی» را که یکی از آئین‌های بود که در دست فراموشی قرار گرفته بود را به واسطه نگارش نمایشنامه «آسید کاظم» احیا کردو باعث شد تا توجه لازم به این گونه آئینی سنتی بیشتر شود.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره به طور حتم مراسم «ترنا بازی» و ... را به یاد زنده‌یاد «محمود استادمحمد» برگزار خواهیم کرد.

 

آقاخانی در گفت‌وگو با فارس: یک «استاد محمود» دیگر از میان تئاتری‌ها رفت

نویسنده،‌ کارگردان و مدرس تئاتر ضمن ابراز تاسف از درگذشت «محمود استادمحمد» گفت: او از بازماندگان نسلی بود که تئاتر ایران خصوصاً نمایشنامه‌نویسی تئاتر کشور ما ستون‌های مستحکمش را روی قلم آنها زده است.
به گزارش خبرنگار فارس، ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در پی درگذشت زنده‌یاد «محمود استادمحمد» نویسنده و کارگردان باسابقه تئاتر کشور  در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر فارس اظهار داشت: «محمود استادمحمد» از بازماندگان نسلی بود که تئاتر ایران خصوصاً نمایشنامه‌نویسی تئاتر کشور ما ستون‌های مستحکمش را روی قلم آنها زده است.
وی «استادمحمد» را یکی از مدافعان زبان عامیانه فارسی خواند و بیان داشت: «محمود استادمحمد» شاید بشود گفت کنار افرادی نظیر اسماعیل خلج مدافع حافظ و تبیین‌کننده ظرایف لوندانه زبان فارسی مخصوصاً در شاخه زبان عامیانه و لحن کوچه بازار بود و «آسیدکاظم» حتی اگر نمایشنامه‌ درخشانی نباشد از نظر پرداخت زبانی یک نمایشنامه نمونه‌وار و قابل مطالعه است بی‌شک می‌شود گفت از نوع حضور محمود استاد محمد در تئاتر کشورمان تا آخرین روز بوی فهم و فرهیختگی از ذهن، زبان، منش و قلمش حذف نشد.
این نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر تصریح کرد:‌ او یادآور جدیت مقوله به شوخی گرفته شده تئاتر است؛ «محمود استادمحمد» شاید اینک کنار ما نیست ولی به همان اندازه گذشته با آثار و جملات خاصش و گاه آرمان‌گرایی‌های هر چند وقت یک بار به شدت در دید و مظان مخاطبان هیچ وقت فراموش نمی‌شود. او واقعا استاد بود و محمود نگاهای تئاتری‌ها.
آقاخانی در پایان خاطرنشان کرد: کمی تلخ است که درباره زندگی نه چندان آسان «محمود استادمحمد» حرف بزنیم اما در مورد قلم و حضورش به شیرینی می‌توان حرف زد. یادش گرامی.

 

یادداشت پرویز پورحسینی به بهانه درگذشت محمود استادمحمد

استادمحمد از نمایش‌نامه‌نویسان تاثیرگذاری است که به نوعی مسیر نمایش‌نامه‌نویسی ایران را جهت دهی کرد و بسیار تاثیرگذار بود. ایلنا: پرویز پورحسینی(بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران) پس از اطلاع از خبر درگذشت محمود استادمحمد؛ از درگذشت این هنرمند ابزار تاسف کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این هنرمند در یادداشتی که به همین بهانه منتشر کرده، آورده است: استاد محمد را از اواسط دهه 40 می‌شناسم، در نمایش "شهر قصه" بیژن مفید بازی می‌کرد و کار خود را چه خوب هم انجام می‌داد. در واقع کارکردن با بیژن مفید به نوعی برای او یک کلاس آموزشی بود، محمود بعد از طی این دوران، همزمان به ایفای نقش در آثار نمایشی و نمایش‌نامه‌نویسی ادامه داد که دوران پرباری با "گروه تئاتر هنرملی" زیر نظر استاد عباس جوانمرد پشت سر گذاشت.
پورحسنی در بخش پایانی یادداشت تسلیت خود آورده است: استاد محمد از نمایش‌نامه‌نویسان تاثیرگذاری است که به نوعی مسیر نمایش‌نامه‌نویسی ایران را جهت دهی کرد و بسیار تاثیرگذار بود. نمایش‌نامه معروفش به نام "آسید کاظم" یکی از بهترین آثار اوست، یادش گرامی باد.
باید این نکته را هم متذکر شوم که در تمام طول مبارزه با بیماری، دختر نازنین او مانا تا آخرین لحظه همراهش بود؛ برای او تسلیت فراوان و ستایش بسیار دارم.

 

زندگینامه: محمود استاد محمد (1329 - 1392) (برگرفته از همشهری آنلاین)

محمود استادمحمد در سال ۱۳۲۹ در محله دروازه دولاب تهران دیده به جهان گشود.
وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و  عضویت در آتیله تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با بازی در نمایش «شهر قصه» (در نقش خر خراط) به شهرت رسید.

•محبه تئاتر
استادمحمد همچنین در سال ۱۳۴۸ در نمایش «نظارت عالیه» به کارگردانی ایرج انور به ایفای نقش پرداخت. وی پس از انحلال آتیله تئاتر، در سال ۱۳۵۰ به بندر عباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی «پتوروک» را تشکیل داد. وی در سال ۱۳۵۱ دوباره به تهران مراجعت کرد.

محمود استاد محمد پس از نوشتن نمایشنامه های متعدد، در سال ۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال ۱۳۷۷ دوباره به ایران باز گشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت.

تولید و اجرای نمایش‌های «بنگاه تئاترال»، «کافه مک آدم» در سال‌هایی که او از کانادا به ایران بازگشت صورت گرفت، نمایشنامه «آسیدکاظم» یکی از مطرح‌ترین نمایشنامه‌های استاد محمد در تئاتر ایران است.

استاد محمد طی دو سال با بیماری سرطان کبد مبارزه کرد و سرانجام مرداد سال 1392 درگذشت.

آثار محمود استادمحمد:

•۱۳۵۱ : نمایش «آسید کاظم»، فیلم نامه سریال «پژواک» و نویسندگی و کارگردانی سریال «گذرخلیل ده مرده» و نمایش «رسم زمانه»
•۱۳۵۵ : فیلمنامه «جنگ اطهر»
•۱۳۵۶ : نمایشنامه های «دقیانوس امپراتور شهر اقیانوس»، «سیری محتوم» ، «چهل پله تا مرگ» و «شب بیست و یکم».
•۱۳۵۹ : نمایشنامه های «قصص القصر» و «آنها مأمور اعدام خود هستند»
•۱۳۶۱ : نمایشنامه های «خونیان و خوزیان» ، «گل یاس»، «خانه سالمندان» و «هم عکس»
•۱۳۷۸ : نویسندگی و کارگردانی نمایش «آخرین بازی»
•۱۳۸۰ : نویسندگی و کارگردانی نمایش «دیوان تئاتر ال»
•۱۳۸۲ : نویسندگی «سپنج رنج و شکنج»
•۱۳۸۷ : نویسندگی و کارگردانی نمایش «عکس خانوادگی»

 


ایرانبوم، ضایعه درگذشت این هنرمند بزرگ نمایش (تئاتر) را به خانواده او و جامعه هنری به ویژه علاقه‌مندان عرصه نمایش تسلیت می‌گوید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید