جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان رفیق همسالم باستانی پاریزی - شادروان ایرج افشار

نام‌آوران ایرانی

رفیق همسالم باستانی پاریزی - شادروان ایرج افشار

برگرفته از تارنمای مجله بخارا

در بخارای شماره ۴۶ که ویژه‎نامه‎ای بود به مناسبت هشتادمین زادروز دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، زنده یاد ایرج افشار در تازه‎ها و پاره‎های ایرانشناسی ( ۴۹) از باستانی پاریزی سخن می گوید. این چند خط را دوباره با هم می‎خوانیم:

تازه‏‎ها و پاره‏‎هاى ایرانشناسى (۴۹)ایرج افشار

۱۰۵۶ ــ رفیق همسالم: باستانى پاریزى

    ده‏ باشى تلفن زد و گفت شماره آینده بخارا را براى باستانى پاریزى جمع و جور مى‏ کند پس خواست در تازه‏ ها و پاره‏ ها غافل نمانم.

    او و من همسالیم و خوب یکدیگر را مى‏ شناسیم چون هر دو تقریبا همزمان به نوشتن پرداختیم و هر دو سرنوشتمان به یک دکه افتاد به نام گروه تاریخ.

 


از راست: ایرج افشار، کیکاوس جهانداری، احسان اشراقی، کورش کمالی، باستانی پاریزی و منوچهر ستوده در حافظیه شیراز

 

    چند بار همسفر بودیم. بارها از یکدیگر یاد کرده‏ ایم. او در کتب لطائف خود از یاد من دور نمانده است و من هم در حق او نوشتم قلم باستانى مورخ و تازه‏ یاب، چیزى است شبیه چسب «اُهو» زیرا توانایى فوق‏ العاده دارد که صد مطلب را در یک مقاله خواندنى و دلچسب جا بدهد همچون «چل تکه دوزى». همین طرفه اندیشى است که خوانندگان کتابهایش در هر شهر و روستا و ده کوره به تحسین واداشته شده‏ اند و شاید من بیش از هر کس این مطلب را دریافته‏ ام که دوستداران کتب او با چه ولعى نوشته‏ هاى او را به هر گوشه وطن که بروید مى‏ خوانند و در مجلس هاى شبانه نقل مى‏ کنند.

    باستانى در قلمرو نشر متن‏ هاى کهن هم خدمت‏ هاى ارزشمند کرده است که در مطالعات ایرانشناسى مورد توجه ایرانشناسان است: تاریخ شاهى ــ تذکره صفویه ــ تاریخ کرمان وزیرى ــ تاریخ حکام کرمان تألیف شیخ یحیى و حتى نوشته‏ هاى پیغمبر دزدان که باستانى قدر او را دانست. شاد باشد و قلمش روان و هماره پر توان.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید