چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری کمینگاه «بهرام چوبین» کجا بود؟

گردشگری

کمینگاه «بهرام چوبین» کجا بود؟

همین که پا در فضای تنگه یا به عبارتی قلعه می‌گذارید، آثاری از ساخت و سازهای نظامی در آن خواهید دید، تنگه "بهرام چوبین" یا همان قلعه چوبین در دره‌شهر را می‌گویم که در فاصله 145کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد. مورخان آن را شکارگاه ییلاقی و بنا به روایاتی مخفیگاه یکی از سرداران بنام ایرانی "بهرام چوبین" می‌دانند.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Maratón Sevilla 2022 - Carreras populares , MonticelloShops

با ورود به دروازه‌های تنگه "بهرام چوبین" نمادهایی از حلقه‌های دیده‌بانی، کمینگاه، برج مراقبت و.. به چشم می‌آید، در این تنگه آنچه بیش از هر نمادی گردشگران را متحیر می‌کند و نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، چگونگی حفر دل سنگ‌هایی است که به صورت عمودی به شکل دیوارهایی با ارتفاع بالا، خودنمایی می‌کند.


رحیم تقیان، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دره‌شهر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی ازسرداران سپاه خسروپرویز به نام "سردار بهرام" پس از شورش به همراه یارانش در همین تنگه مستقر شده است وعلت وجه تسمیه این تنگه به نام "بهرام چوبین" به خاطر همین رویداد تاریخی است.


وی اضافه کرد: در محوطه این تنگه که به طور عموم "قلعه چوبین" نیز می‌خوانند، نمادهای نظامی‌گری به وضوح قابل رویت است، مثل دستکن‌هایی که در دل دیوارهای سنگی مرتفع ساخته شده یا دیده‌بانی که در بدو ورود به تنگه قابل دیدن است.


تقیان با بیان اینکه این قلعه را می‌توان از جمله نخستین کمینگاه‌های شورشیان علیه حکومت خسرو پرویز در ایران برشمرد، تأکید کرد: شکل‌گیری این تنگه به عنوان مرکز حکومت نظامیان شورشی علیه خسرو پرویز به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، در حقیقت این تنگه مرکز حکومت نظامیان شورشی به حساب می‌آمده است.


وی با اشاره به تاریخچه‌ای از چگونگی سقوط حکومت بهرام چوبین به دست خسروپرویز و رومیان درباره کاوش‌های انجام شده در محوطه تنگه چوبین نیز گفت:هیچ کاوشی در زمین دفینه‌های آن به عمل نیامده است، اما این اثر به عنوان یک اثر فاخر ملی به ثبت رسیده است.


رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان دره‌شهر اضافه کرد: از نگاه نمادهای معماری باستانی، این تنگه جزء آثار منحصر به فرد محسوب می‌شود،"برج وبارو"،"دستکن‌ها" و "حوضچه‌های آبی" هریک نمادی از یک مرکز حاکمیتی با شاخص‌های آن دوره، است.


مورخان تاریخ جنگ‌ها، بهرام چوبین را اولین فرد استفاده‌کننده از سلاح آتش‌زا معرفی کرده‌اند، به گونه‌ای که جنگ بلخ وی در سال 588 را که فاتح آن بهرام چوبین بود، نبردی بی‌سابقه توصیف شده است؛ چرا که در آن، نوعی موشک به کار رفته بود.


شهرستان دره‌شهر در139 کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد که طبق گزارش‌های میراث فرهنگی، این شهرستان یکی از فاخرترین مراکز باستانی ایلام محسوب می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه