پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری اشک مریم در دشت لاله‌های واژگون

گردشگری

اشک مریم در دشت لاله‌های واژگون

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی

فصل بهار،‌ زمان رونق بازدید از جاذبه‌های طبیعی مانند رویشگاه‌های گل‌های خاص و نادر است. دشت لاله‌های واژگون نیز یکی از این جاذبه‌ها است که با وجود رویشگاه‌های متفاوت در معرض خطر قرار دارد و از وسعت آن کاسته شده‌است. می‌توان به دیدن آن رفت اما احتیاط و حفاظت شرط این سفر است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | New Balance 991 Footwear

اشک مریم در دشت لاله‌های واژگون

 

بهار که فرا می‌رسد در هر گوشه از کشور گل‌ها و گیاهان متفاوتی می‌روید. زیبایی و وسعت این رویشگاه‌ها از یک سو و عمر کوتاه گل‌ها از سوی دیگر سبب می‌شود این مناطق حکم جاذبه گردشگری بیابند. دشت شقایق‌ها و دشت لاله‌های واژگون نمونه‌هایی از این دست هستند که جایگاهی در تورهای گردشگری یافته و مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند. البته این مناطق به دلیل آن که نکات لازم از سوی مردم و دست‌اندرکاران رعایت نمی‌شود،‌ آسیب‌های فراوانی نیز دیده‌اند.
 
دشت لاله‌های واژگون که به یکی از جاذبه‌های شناخته شده در تورهای گردشگری تبدیل شده‌، یکی از 20 اثر طبیعی ملی ایران و مورد حمایت سازمان محیط زیست است. لاله‌های واژگون که در زبان محلی اشک مریم نامیده می‌شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می‌کنند.
 
‌استان چهارمحال و بختیاری، رویشگاه اصلی گونه گیاهی لاله واژگون محسوب می‌شود. از این دشت که زمانی 3600 هکتار وسعت داشت، در حال حاضر فقط 700 هکتار وسعت باقی مانده است.
 
وجود آثار و جاذبه‌های دیگر مانند چشمه دیمه،‌ آبشار شیخ علیخان و روستای سرآقاسید در منطقه کوهرنگ،‌ جاذبه‌های دیگر موجود در منطقه هستند که بر جذب گردشگر تأثیر بسزایی داشته‌اند.
 
علاوه بر استان چهارمحال و بختیاری، دشت لاله‌های واژگون فریدون‌شهر و اقلید نیز از دیگر رویشگاه‌های این گیاه نادر محسوب می‌شود. همچنین در غرب استان اصفهان، شهر خوانسار و منطقه بوئین میاندشت لاله‌های بسیاری می‌توان دید. در شهرستان الیگودرز نیز دشت وسیعی مشهور به دشت لاله‌ها وجود دارد.
 
لازم به ذکر است لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله‌است که تاکنون از میان 60 گونه شناخته‌شده، 15 گونه آن در ایران شناسایی شده‌است. این گیاه در اسطوره‌ها و تاریخ ایران نیز از جایگاه خاصی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به داستان سیاووش اشاره کرد.
 

لالـه واژگـون یا اشک مریم معروف است. گل‌دهی این‌ گونه گیاهی با وجود زیبـایی آن، بسیـار کوتـاه است و زادآوری آن فقط از پیازی است که در صورت چیده نشدن گل، از کپسول باقی مانده بذر در خاک به وجود می‌آید. به همین دلیل لازم است گردشگران از چیدن گل خودداری کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید