پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری سیاهکل؛ خفته در پای قله سرکش درفک - آبشار لونک جلوه ای بی بدیل

گردشگری

سیاهکل؛ خفته در پای قله سرکش درفک - آبشار لونک جلوه ای بی بدیل

سیاهکل شهرستان سرسبزی است خفته در پای قله سرکش درفک که جنگلی انبوه همچون نگین انگشتری آن را در برگرفته است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش خبرنگار مهر، قله "درفک" در ارتفاع دو هزار و 733 متری البرز غربی در گیلان قرار دارد، این آتشفشان خاموش از دیرباز در اذهان کوهنوردان طنین انداز بوده، کوهی زیبا چشم انداز و یکی از نعمتهای بی نظیر خداوند است.

شهرستان سیاهکل با تاریخ پرفراز و نشیبش با تحولات فراوانی روبه ‌رو بوده و هم اکنون در جوار منطقه ‌ای به نام " برفجان " رشد و گسترش یافته است.

این شهرستان در ناحیه شرقی گیلان واقع شده است، از شمال و شمال ‌شرقی به لاهیجان، از شرق به لنگرود، از جنوب ‌شرقی به املش و رودسر، از جنوب به مازندران، از جنوب ‌غربی به رودبار و از غرب به رشت محدود می ‌شود.

" شیمرود " و " خرارود " در دل سیاهکل جاری هستند

همچنین قسمتی از رشته ‌کوه البرز، ناحیه بزرگی از جنوب این منطقه را شامل می شود، مهمترین رودخانه ‌های جاری در آن " شیمرود " و " خرارود " است.

این منطقه دارای دو ناحیه عمده جغرافیایی جلگه ‌ای و کوهستانی است، آب و هوای ناحیه جلگه‌ ای، مرطوب و کوهستانی، نیمه ‌مرطوب است، میزان بارندگی در شهرستان سیاهکل هزار تا هزار و 400 میلیمتر است.

دستبافتهای پشمی و تولید سفال از صنایع دستی مردمان این شهرستان است و مهمترین محصولات این ناحیه شامل برنج، جو، توتون، چای، فندق، سیب ‌زمینی، گردو و مواد لبنی است.

عمده قسمت این شهرستان که دارای پیشینه تاریخی است "دیلمان" و مهمترین روستای آن "اسپیلی" است، دیلمان در گذشته وسعت بسیاری داشته و از یک ‌طرف به مازندران و از طرف دیگر به قزوین محدود و در قرون چهارم و پنجم هجری ‌قمری مقر حکومت دیلمیان بوده است.

پس از انقراض خاندان آل ‌بویه و تعرض سرداران محلی، این سرزمین وسیع کم ‌کم کوچک تا امروز که یکی از بخشهای گیلان به ‌شمار می ‌آید.

دیلمان دارای پیشینه تاریخی غنی است

سیاهکل به جهت پیشینه پررمزوراز تاریخی ‌اش از آثار دیدنی و تاریخی بسیاری برخوردار است، قومیت اهالی شهرستان سیاهکل گیلک است و به زبان گیلکی با لهجه بیه‌ پیش (شرق گیلان) و گویش دیلمی سخن می ‌گویند، مذهب رایج این شهرستان، شیعه اثنی ‌عشری است.

جاذبه ‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی سیاهکل شامل مجتمع فرهنگی ـ تفریحی استخر سیاهکل، استخر سید وارستان، آبشار لونک، قلعه دزدک، قلعه دیماسرا، حمام شاه عباسی دیلمان، بقعه آقا سید محمد و آقا سید سلطان، مکانی در روستای کلامسر معروف به وجود دستخط امام زین ‌العابدین (ع) است.

" قله درفک " با غارهای یخی و آهکی مسافران را بسوی خود فرا می خواند

قلعه گرماور، بقعه آقا سید محمود و آقا سید محمد، قله درفک در دیلمان با غارهای یخی و آهکی، تی ‌تی کاروانسرا، کاروانسرای سرداب، قلعه کوتی، بقعه آقا سید اسماعیل و آقا سید ابراهیم، بقعه پیله همشیرخانم و کوچه همشیرخانم، بقعه ابونصاربن موسی‌ بن جعفر(ع )، بقعه آقا سید مصطفی، بقعه آقا سیدابراهیم و آقا سید اسماعیل، بقعه آقا سید قاسم، سردخانه میربلوک شهر دیلمان، بازار هفتگی سیاهکل، منزل خانم عضدی، تونل سوچپراز دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

همچنین بشکاته سنگ، بقعه شاه شهیدان، عروس‌ تله، استخر اشکجان پلو، تالاب ازبرم، شیرقلعه فیروزکوه، پل مالده به پاشاکی، چنار داربن، آبشار باباولی، ماهی مشو، غار اسپهبدان، کافر قلعه عین شیخ، گرد کول، چشمه‌ های آب معدنی لاریخانی، خاص ‌خالی، گوتیه ‌بون، کلاه‌ فرنگی و ناظم‌ الدیوان، چشم ‌اندازهای آغوزی، آبی ‌نام، ماکلاش، زرده ‌کندی و سیدسرا، مناطق ییلاقی گاودیلان، اسپیلی، دیلمان و غیره از جلوه های مهم طبیعی، تاریخی و مذهبی شهرستان سیاهکل است.

"حمام دیلمان" که یکی از آثار تاریخی شهرستان سیاهکل است در مجموعه بافت تاریخی شهر دیلمان قرار دارد، این بنای تاریخی که "حمام میربلوک" خوانده می ‌شود، پس از آنکه به دست میرزا علی ‌اکبر بلوک مورد مرمت و بهره ‌برداری قرار گرفت، به این نام شهرت یافت.

"حمام تاریخی دیلمان " متعلق به عصر صفویه است

قدمت این حمام بر اساس یافته‌ های باستان ‌شناختی به عصر صفویه برمی‌ گردد که در دورههای مختلف، ضمن اضافه کردن الحاقات، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

حمام دیلمان دارای ساختاری ساده است که متناسب با شرایط سخت آب‌ و ‌هوایی کوهستان طراحی و ساخته شده است، سه پله از سطح زمین به سمت پائین حمام ‌امتداد دارد که به رختکن یا سربینه منتهی می ‌شود و در گذشته، حوض کوچکی برای شست ‌و شوی پا جلوی درب ورودی آن قرار داشته است.

صحن مرکزی حمام، هشت ضلعی است که چهار ضلع بزرگ و چهار ضلع کوچک آن به ‌صورت یک ‌درمیان قرار گرفته ‌اند و در یکی از اضلاع بزرگ خزینه، آب گرم و در سه ضلع دیگر، سه سکو به چشم می‌خورد. درهای که در هریک اضلاع کوچک تعبیه شده ‌اند، به گرم‌ خانه، ‌سردخانه، سربینه و تنویرخانه باز می ‌شود. شالوده اصلی بنا از سنگ و دیوارهای آن از آجر و ملات ‌بکار رفته و نورگیرهای بالای گنبدها از جنس مرمر شفاف است.

" تی ‌تی کاروانسرا " از دیگر آثار تاریخی مهم شهرستان سیاهکل است که بر مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان، بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم ‌رود احداث شده است. دارای حیاط مرکزی و ورودی هشتی ‌مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است. مصالح آن سنگ رودخانه ‌ای، آجر و ملات گچ و ساروج است.

" تی ‌تی کاروانسرا " سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است

این کاروانسرا را " تی‌ تی خانم " از منسوبان خاندان صفوی ساخته است، تی ‌تی کاروانسرا متعلق به دوره صفویه بوده و دارای شماره ثبت ملی 1784 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور است.

به هر حال اهمیت گردشگری درعصر حاضر بیش از همه وابسته به چرخه اقتصادی آن است که قابلیت بالایی در زمینه پویایی اقتصاد محلی و بین المللی دارد.

با توجه به تاثیر عمیق توریسم دراقتصاد و فرهنگ جهان امروز بی توجهی به آن به معنی از دست دادن فرصتهای کسب درآمد ایجاد اشتغال و سایرمزایای بسیار مهم آن خواهد بود.

شهرستان سیاهکل با داشتن جاذبه های همچون زیارتگاهها، آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعت زیبا و متنوع، امکانات تفریحی و اقامتی، وجود بازارهای متنوع خرید و فروش یکی ازمهمترین شهرهای کشور است که جایگاه ویژه ای در زمینه جذب گردشگر به خود اختصاص داده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید