جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز طرح خطرناکی که خیلی بو دارد!

طرح خطرناکی که خیلی بو دارد!

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 74، دی و بهمن 1391، رویه 5

باور کردنی نیست که یک  طرح بسیار زیرکانه و فریب‌کارانه برای تجزیه ایران از سوی گروهی ناشناس در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تهیه شود و در برخی رسانه‌ها هم بازتاب یابد و شوربختانه تاکنون کسی از مقامات هم نسبت به آن واکنشی نشان نداده و در تکذیب آن نیز سخنی گفته نشده است.

پیش از پرداختن به چند و چون این طرح خوش‌ظاهر و پرفریب، نتیجه‌گیری نهایی تدوین‌کنندگان آن را می‌آوریم تا درک آنچه در پی می‌آید، آسان شود:

«تمرکززدایی پی‌درپی از دو طریق تفویض اختیار و برپایی دولت‌های تمام‌عیار منطقه‌ای (شامل مجریه و مقننه) و محلی (شهرداری‌ها) نظام اداره کشور را در سند چشم‌انداز به سمت نظام فدرالی نزدیک کند...»

دولت تمام‌عیار منطقه‌ای که شامل قوه قانونگذاری و اجرایی هم باشد یعنی چه؟ این تعریف چه چشم‌اندازی را به ذهن متبادر می‌کند؟

گیریم این طرح اجرا شود و مثلا در استان خراسان شمالی «دولت تمام‌عیار» آن از مجلس خراسان شمالی تقاضای تصویب قانونی را بکند که به موجب آن «دولت تمام‌عیار خراسان شمالی» برای تامین منافع مردم، در زمینه سیاست خارجی، دفاع، امور مالی و... مجاز است مستقلا و زیر نظارت مجلس خراسان شمالی اقدام کند.

اگر اسم این تجزیه نیست، پس چیست؟

اما بهانه تهیه این طرح:

بهانه تهیه این طرح ناکامی در اجرای برنامه‌های عمرانی و توسعه است. از ابتدای طرح، با جملاتی ظاهرفریب، دلایلی برای نشان دادن ریشه‌های ناکامی در اجرای برنامه‌های عمرانی و نرسیدن به توسعۀ مطلوب آورده شده است که به ظاهر منطقی و علمی است. جملات و استدلال‌ها چنان حساب شده است که افراد کم‌اطلاع می‌پندارند گروهی دانشمند در رشته‌های مختلف، ریشه‌های درد توسعه نیافتگی ایران و ناکامی‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای را کشف کرده و برای درمان آن نسخه معجزه‌آسایی نوشته‌اند. آنان به خیال خود دم خروس را زیرکانه پنهان کرده‌اند و آن را در بخش آخر طرح چنان جاگذاری کرده‌اند که تنها افراد خبره و آگاه به ترفندهای سیاسی، متوجه آن می‌شوند.

آنان کوشیده‌اند نشان دهند که این طرح در راستای حرکت به سوی فدرالیسم تهیه شده است، اما تازه تشکیل «دولتهای تمام‌عیار» را مقدمۀ رسیدن به نظام فدرالی دانسته‌اند!!

خود فدرالیسم بدون تشکیل «دولتهای تمام‌عیار» برای کشورهایی مانند ایران ویران‌کننده است، چه رسد به اینکه «دولت‌های تمام‌عیار منطقه‌ای» هم چاشنی آن شود.

نظام فدرالی در کشورهای غربی محصول یک فرایند تاریخی و همراه با کاربرد زور و تهدید است. اما اگر می‌خواهید بدانید استقرار فدرالیسم یکشبه چه پیامدهای ویرانگری دارد کتاب دوجلدی «فدرالیسم در جهان سوم» نوشته آقای محمدرضای خوبروی پاک را بخوانید.

هیچکس در اینکه باید نظام متمرکز و متورم اداری ایران اصلاح شود و تغییر یابد شکی ندارد، اما اصلاح نظام اداری، تغییر ساختار آن و کاهش تصدی‌گری آمرانه حاکمیت در شئون مختلف کشور و مردم‌حرفی است و تشکیل «دولت‌های فراگیر محلی» حرفی دیگر.

باز هم یادآور می‌شویم که باور کردنی نیست که این طرح خطرناک در مرکز پژوهشهای مجلس تهیه شده باشد، زیرا آنان ولایت‌مدارانی دو آتشه هستند و یکی از نتایج اجرای این طرح آسیب زدن جدی به اعتقادات آنان در زمینه ولایت‌مداری است، مگر آنکه گرگانی باشند که پوست میش بر اندام خویش کشیده‌اند!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید