جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز ورود خودروهای اسقاط و از رده خارج از طریق منطقه‌ی آزاد

ورود خودروهای اسقاط و از رده خارج از طریق منطقه‌ی آزاد

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 64، سال نهم، آذر و دی 1389، رویه 33

منطقه‌های آزاد، برای آن درست می‌شوند که بتوانند به صادرات کشور کمک کنند و از سوی دیگر، مدخلی باشند برای واردات شگردشناسی (تکنولوژی) و نیروهای انسانی کارآمد به درون کشور.
اما منطقه‌های آزاد در ایران، تاکنون نتوانسته‌اند، به این وظیفه‌ی خود عمل کنند، زیرا از آغاز، برای این کار ایجاد نشده‌اند و در گذر زمان، دولت‌ها، برای سرپا نگاه‌داشتن آن‌ها، به جای اصلاح ساختار آن‌ها و هدایت منطقه‌های آزاد به مسیر اصولی آن و یا تعطیل کردن آن‌ها، اجازه داده‌اند که این مناطق به جای صادرات محور، واردات محور گردند.
یعنی به جای این‌که به صادرات کشور یاری رسانند و باعث واردات شگردشناسی (تکنولوژی) پیش رفته و نیروی کارآزموده به کشور گردند، جایگاهی شده‌اند برای واردات کالاهای بنجل و گسیل آن به بازارهای سرتاسر کشور.
در تازه‌ترین حرکت، اجازه داده شده است که خودروهای بدون تضمین (گارانتی) از راه منطقه‌ی آزاد اروند، به شهرهای آبادان و خرم‌شهر، آزاد شد.
بدین‌سان، با واردات مشتی خودروی اسقاط از رده‌ خارج، هم درآمدی برای صاحبان آن‌ها در شیخ‌نشین‌ها ایجاد می‌گردد و هم درآمدی به جیب گردانندگان منطقه‌ی آزاد ریخته می‌شود، چه بیم از این‌که به صنایع خودروسازی کشور زیان وارد می‌شود و هر ساله باید مبالغی ارز برای ورود قطعه‌های یدکی این خودروهای اسقاط از رده خارج به همان شیخ‌نشین‌ها فرستاد و البته، از طریق منطقه‌ی آزاد اروند.
در زمینه‌ی این تصمیم غیرقابل باور، متقاضیان می‌توانند خودروهای تولید خارج از کشور که بدون گارانتی باشند را به محدوده این منطقه وارد کنند.
وی ادامه داد: با این اقدام خودروهای بدون گارانتی و خودروهای دست دومی که مدت گارانتی آن‌ها به پایان رسیده است نیز می‌توانند با پلاک منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان و خرم‌شهر تردد کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: در همین راستا به منظور کنترل واردات خودروهای دست‌دوم کمیته تشخیص سلامت خودرو متشکل از کارشناسان این سازمان و راهنمایی و رانندگی وظیفه بررسی وضعیت خودروهای دست‌دوم را بر عهده دارد.
وی اظهار داشت: واردات خودروهای دست‌دوم و بدون گارانتی به منطقه آزاد اروند تنها با مجوز این کمیته امکان‌پذیر است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: براساس آیین‌نامه‌ موجود واردات خودرو به منطقه آزاد اروند برای خودروهای وارداتی داشتن گارانتی حداقل دو سال الزامی است ولی از این پس با این اقدام در صورت تایید کمیته تشخیص سلامت، خودروهای دست‌دوم نیز می‌توانند با پلاک این منطقه در آبادان و خرم‌شهر تردد کنند.
به خاطر داشته باشیم که این کار، نمی‌تواند محدود به منطقه‌ی آزاد اروند گردد، صدالبته به ترتیب به دیگر منطقه‌های آزاد نیز اجازه‌ی ورود خودروهای اسقاط و از رده خارج، داده خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید