پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز یادداشت روز - تیغ و زنگی مست

یادداشت روز - تیغ و زنگی مست

دکتر هوشنگ طالع

پس از امضای منع کاربرد جنگ‌افزارهای کیمیایی (‌شیمیایی) درسال 1925 میلادی / 1304 خورشیدی ( پروتکل 1925 ژنو درباره منع استفاده از گازهای خفه ‌کننده،‌ سمی و سایر گازها و وسایل باکتریایی) دوکشور که هردو از امضا کنندگان این پروتکل بودند، از آن‌ها به گونه‌ی گسترده و پرحجم استفاده کردند. این دو کشور عبارتند از ایالات متحده آمریکا و عراق ( در دوران حکومت بعث ).

حکومت آمریکا درنبرد ویتنام به گونه‌ی گسترده و پرحجم ازجنگ افزارهای کیمیایی علیه مردم ویتنام ، کامبوج و لائوس بهره گرفت . در اثر این جنایت جنگی و علیه بشریت که چندین سال پی گرفته شد ، صدها هزار ویتنامی ، لائوسی و کامبوجی به قتل رسیدند و زخمی شدند . چنان که می‌دانیم بر اثر این بمباران‌های گسترده‌ی کیمیایی از سوی آمریکایی‌ها ، ‌هنوز کودکان ناقص الخلقه دراین سه کشور به دنیا می‌آیند که گواهان این جنایت هولناکند.

هم‌چنین حکومت آمریکا پس از اشغال عراق ، در شهر فلوجه از «عامل نارنجی » استفاده کرد که بر اثر آن هزاران زن و کودک ، نوجوان ، جوان و پیر کشته شدند و زخمی گردیدند . دراین شهر نیز مانند کشور‌های ویتنام ، لائوس  و کامبوج ، فرزندان ناقص الخلقه به دنیا می‌آیند که شاهدان پر درد و رنج  این جنایت آمریکای جنایت کار هستند.

از سوی دیگر ایالات متحده‌آمریکا تنها کشوری است که درجهان ازجنگ‌افزار هسته‌ای استفاده کرده است . بر اثر بمباران هسته‌ای شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن کمابیش نیم میلیون تن به قتل رسیدند و زخمی شدند . هنوز پـس از گذشت بیش از نیم سده از این جنایت علیه بشریت ، مادران دراین دو شهر فرزندان ناقص‌الخلقه به دنیا می‌آورند.

هم‌چنین حکومت ایالات متحده در هر دو نبرد علیه عراق ( در دوران ریاست جمهوری بوش پدر و پسر ) از گلوله‌ها و بمب‌های زره‌شکن  با اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد . بر اثر کاربرد این جنگ افزار ممنوعه ، هنوز بسیاری درعراق از پی‌آمدهای آن در رنجند و با تلخی روزگار می‌گذرانند .

مردم جهان باید یگانه وهم آهنگ در راه خلع سلاح کیمیایی و هسته‌ای آمریکا به پا خیزند . باید این تیغ‌های انسان و انسانیت کش را از چنگ این زنگی مست بیرون کشید . ایدون باد.

20 شهریورماه 1392
هوشنگ طالع

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید