پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش تصويری ایران دورت بگردم - سفر به بزرگترین شهرخشتی (یزد) - 3

ایران دورت بگردم - سفر به بزرگترین شهرخشتی (یزد) - 3

عکس از: محمد جهان‌آبادی - سهیلا علیپور

استان یزد از سرزمینهای کهن و تاریخی ایران زمین است. یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیاست. یزد به معنی پاک و مقدس است و شهر یزد نیز به مفهوم شهر خدا و سرزمین مقدس است. شهرستان یزد مرکز استان یزد بوده و در دره ای وسیع و خشک و محصور بین رشته کوههای شیرکوه و خرانق قـرار گـرفته اسـت. ایـن شهـر از شمال به شهرستان اردکان و از شرق به شهرستان بافق و از جنوب به شهرستان تفت و از غرب به استان اصفهان محدود گشته است.

فرش بافی، چاقو سازی، سبد بافی، سنگ تراشی، پارچه بافی، زیلو بافی، سرامیک، سفال سازی، کرباس بافی، طلا و نقره کاری از مهم‌ترین صنایع دستی یزد به شمار می‌روند. شهرستان یزد از دیدنی‌های متعددی برخوردار است که مجموعه امیر چخماق، مسجد جامع کبیر، زندان اسکندر، مجموعه حمام و بازارخان، خانه لاری‌ها، بقعه دوازده امام، باغ دولت‌آباد، موزه آیینه و روشنایی، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، مسجد یعقوبی، دخمه زرتشتیان، آب انبار شش بادگیر، آتشکده زرتشتیان (آتش ورهرام)، مسجد ملا اسماعیل، خانقاه نعمت‌اللهی، خانه محمودی، بقعه سید شمس‌الدین، مسجد ریگ، گنبد مصلی عتیق، بقعه شیخ احمد فهادان، خانه عرب‌ها، خانه حاج کاظم رسولیان، خانه ملک التجار، مدرسه خان، مدرسه شهاب الدین قاسم طراز، مسجد بندرآباد، مسجد آمنه گل، امامزاده ابوجعفر، بقعه سیدخلیل بقعه شاه سیدرضا، بقعه شیخ داد، مقبره شیخ زین‌العابدین علی خاموش، بقعه سید پنهون، امامزاده زیدبن موسی کاظم، امامزاده میرحسن، بقعه زرندیان، بقعه سادات قل هو الله تنها برخی از آن‌ها به شمار می‌روند.
یزد سرزمین قنات ها نیز است. در سی کیلومتری جنوب باختری شهر یزد، در دره‌ای به عرض تقریبی یک و نیم کیلومتر، شش رشته قنات به نام‌های «وقف‌آباد»، «رییس‌الدینی»،«میرزایی»،«روشن‌آباد»، «نهر خیلی» و «خواجه غیاث» حفر شده که عمق مادر چاه آن‌ها بین 28 تا 68 متر متفاوت است. آب این قنات‌ها به شهرستان یزد و آبادی‌های «اهرستان»، «خیرآباد» و«عیش‌آباد»می‌رسد. قنات ها نیز یکی از دیدنی های مهم این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

 

دیدگاه‌ها   

0 #5 Guest 1391-10-16 20:42
با دورود:
سپاس گزارم از دیدگاه شما .
نقل قول کردن
0 #4 Guest 1391-10-16 20:12
دورود بر دوستان
سپاس گزارم از دیدگاه های شما .
نقل قول کردن
0 #3 Guest 1391-10-15 10:11
در دو مطلب مربوط به استادثاقب فر سیزده دیدگاه گذاشته شده است خب این خوب است امانکته اینجاست که پیامها برای همدردی ومرثیه درگذشت یک استاد است استادی که تا همین دیروز نوشته های او یا استادان همتایش هرروز در این صفحه قرار داده میشودو یا حتا نوشته ها یا گزارشهای مانند ایران دورت بگردم و نوشته های دوستان جوانتر...وکمتر میشود کسی یک خدا قوت یک خوب است یا بداست.خلاصه یک نشان ازدیده شدن یا خوانده شدن بگذارد نمیدانم چرا؟ اگر شما دلیل این رفتار را میدانید بگویید...کسی ما را یاد نخواهد کرد اگر ما دیگران را نبینیم...نذاشتن هم صدایی رو بلد باشیم نذاشتن حتا باهمدیگه بد باشیم کتابای سفیدو دوره میکردیم که فکر شبکلاهی ازنمد باشیم(شهیار قنبری)پیروز باشید
نقل قول کردن
0 #2 Guest 1391-10-15 09:23
خدا قوت افرین بر پشتکار و ذوق وسلیقه تان بنده را با تصاویرتان شگفت زده میکنید...تندرست باشید وبدانید بنده همیشه منتظر گزارشهایتان هستم
نقل قول کردن
0 #1 Guest 1391-10-14 09:14
عالی متشکر از این مطلب
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید