سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش تصويری ایران دورت بگردم؛ رنگ در رنگ در آبشار بیشه - لرستان

ایران دورت بگردم؛ رنگ در رنگ در آبشار بیشه - لرستان

عكس: محمد جهان آبادی - سهیلا علیپور

روستای بیشه از توابع بخش شهرستان خرم آباد، در 75 کیلومتری شهر خرم‌آباد قرار دارد. این روستا از شمال به کوه ازگنه و از غرب به کوه چهک محدود می‌شود. روستای بیشه در منطقۀ کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. خانه‌های روستاعموماً نزدیک به هم و در یک طبقه ساخته شده‌اند. واحدهای مسکونی، سقف مسطح با دیوارهای ضخیم دارند. ایوان و پنجره‌های کوچک از شاخصه‌‌های معماری خانه‌های روستای بیشه است. فضاهای خانه‌های روستایی مشتمل بر اتاق‌های خواب و استراحت، آشپزخانه، انبار، سرویس بهداشتی، طویله و اتاق تولید صنایع دستی است. مصالح به کار رفته درخانه‌های قدیمی عمدتاً خشت، گل، آجر، تیرهای چوبی و سنگ است. در ساخت خانه‌های جدید از الگوهای شهری و مصالح آهن، آجر، سیمان و گچ استفاده می‌شود.

روستای بیشه به دلیل موقعیت طبیعی، آب و هوای معتدل، چشم‌انداز کوهستانی و پوشش گیاهی متنوع، جاذبه‌های گردشگری جالب توجهی دارد. مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای بیشه عبارتند از:

رودخـانه سزار که از شرق روستا عبور می‌کند. حواشی این رودخانه از گل‌ها و گیاهان خودرو و درختان بلند قامت پوشیده شده است و در فصول بهار و تابستان فضای مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران است.

آبشار بیشه، حواشی سرسبز و بسیار زیبایی دارد و یکی از بهترین فضا‌های تفریحی روستا محسوب می‌شود.

سراب حرب، در 5 کیلومتری روستا قرار دارد و اطراف آن با درختان بلند و گل‌ها و گیاهان پوشیده است.

از مراکز دیدنی و جالب روستای بیشه استخر پرورش ماهی قزل آلا در دو کیلومتری آن است. این استخر، یکی از منابع مهم درآمدی مردم روستای بیشه محسوب می‌شود.

جنگل‌های اطراف روستا با انواع درختان بلند قامت و کهنسال انجیر، گردو، بادام کوهی و زالـزالک چشم‌انداز بسیار تماشایی دارد. گل گاوزبان و گل ختمی از گیاهان دارویی آن است.
شغال، گرگ، گراز، روباه، خرگوش و پرندگانی مانند کبک از گونه‌های جانوری روستای بیشه به شمار می‌روند.

دسترسی: روستای بیشه از طریق شهر خرم آباد، با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید