جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی کوروش بزرگ 7 آبان، آزمون جدید گردشگری ایران - استانداری فارس اعلام کرد: اطلاعیه تعطیلی پاسارگاد جعلی است

کوروش بزرگ

7 آبان، آزمون جدید گردشگری ایران - استانداری فارس اعلام کرد: اطلاعیه تعطیلی پاسارگاد جعلی است

برگرفته از روزنامه همشهری ، چهار شنبه 2 آبان 1397

 

محمد باریکانی/خبر‌نگار

7 آبان ‌به روز پاسداشت کورش‌بزرگ اختصاص دارد. از سال گذشته موضوع قرار‌دادن نام این روز در تقویم ملی کشور به مجلس و دولت و فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی کشور کشید. اگرچه این روز به ‌روز کورش‌بزرگ در میان دوستداران میراث فرهنگی کشور شناخته شده، اما همواره برخی سوءاستفاده‌ها از این روز از سوی عده‌ای معدود موجب شده است که یکی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری کشور که قادر به ایجاد رونق اقتصادی در مردم بومی است، تبدیل به یک رویداد امنیتی شود و حتی راه دسترسی به پاسارگاد- یکی از محوطه‌های ثبت جهانی شده ایران- نیز مسدود شود.

نامگذاری روز کورش در تقویم ملی کشور سال گذشته مطرح ‌و این پیشنهاد به دفتر رئیس‌جمهوری برای تأیید ارسال شد. روز یکشنبه و اوایل هفته بود که بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس نطق پیش از دستور خود را به‌طور کامل به روز کورش اختصاص داد و از فواید فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برپایی این روز در پاسارگاد سخن گفت.

نماینده شیراز در مجلس در نطق خود البته گفت که این روز می‌تواند به یک فرصت اقتصادی تبدیل شود و با تقویت هویت ملی قادر به تحکیم وحدت ملی جامعه ایران باشد.

پارسایی حتی گفت که نباید این روز را که جمع زیادی از مردم راهی پاسارگاد می‌شوند، امنیتی کرد و اگر تعداد معدود و انگشت‌شماری اقدام به سر‌دادن شعارهای بی‌ربط و بیجا در این روز می‌کنند، نباید خیل عظیم علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران را نادیده گرفت و راه دسترسی به پاسارگاد را مسدود کرد.

طی سال‌های گذشته، همزمان با رویداد فرهنگی – گردشگری 7آبان، تعداد معدودی از حاضران در پاسارگاد، شعارهایی بی‌ربط می‌دادند به‌طوری که دوستداران میراث‌فرهنگی کشور خود با این اقدام برخورد می‌کردند. اما حضور همین تعداد معدود موجب شده بود که مقامات استانی و کشوری به 7 آبان به چشم یک رویداد امنیتی نگاه کنند و در سال‌های گذشته اقدام به مسدود‌کردن مسیرهای منتهی به پاسارگاد کنند؛ اقدامی که حتی واکنش مقامات بلندپایه کشور را نیز برانگیخته بود.حالا اما نماینده شیراز در مجلس از رئیس‌جمهوری خواسته ‌‌که با ثبت روز کورش در تقویم ملی کشور برخورد دوگانه نداشته باشد و از مقامات استانی و کشوری نیز درخواست کرده است که اجازه برپایی مراسم 7 آبان را به‌عنوان یک فرصت فرهنگی و اقتصادی صادر کنند.

صبح دیروز اما اطلاعیه‌ای در فضای مجازی دست به‌دست شد که براساس آن استانداری فارس اعلام کرده بود :« از 5 تا 8 آبان ‌ماه مجموعه توریستی پاسارگاد تعطیل است.» این اطلاعیه افزوده بود: «با توجه به سوءاستفاده‌های سیاسی و امنیتی برخی گروهک‌های ضد‌انقلاب، مجموعه توریستی پاسارگاد تعطیل است.» و «مسیرهای ورودی به این مجموعه توسط راهداری و نیروی انتظامی مسدود خواهد بود.»
پایان اطلاعیه منتشر شده در فضای مجازی با لوگوی استانداری فارس اینگونه بسته شده بود که «هموطنان عزیز برای ادای احترام به شخصیت کورش کبیر و بازدید از این مجموعه ارزشمند روزهای دیگری را انتخاب کنند.»استانداری فارس اما بلافاصله صدور این اطلاعیه را تکذیب ‌و در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اطلاعیه منتشرشده در فضای مجازی جعلی است و خبر تعطیلی پاسارگاد صحت ندارد.»


فرصتی برای توسعه گردشگری

7 آبان‌ماه که به روز کورش‌بزرگ در ایران شهرت یافته، مدت‌ها‌ست که به چالشی برای دستگاه‌های دولتی و متولیان برقراری امنیت در کشور تبدیل شده است. از یکسو این رویداد می‌تواند یکی از فرصت‌های بی‌بدیل در توسعه گردشگری کشور و توزیع درآمدهای گردشگری به جوامع محلی و استان فارس باشد و از سوی دیگر به‌دلیل برخی رفتارهای ناهنجار تعداد محدودی از شرکت‌کنندگان در این مراسم، تبدیل به رویدادی مشکل‌زا شود.
نماینده شیراز در مجلس اما گفته است که نباید برای رفتار تعداد معدود و انگشت‌شمار افراد ناآگاه، دیگر حاضران در این رویداد را نادیده گرفت و 7 آبان را تبدیل به رویداد امنیتی کرد.7 آبان ‌ماه امسال آزمونی برای مردم و مسئولان است تا مشخص شود که رویداد بزرگ پاسارگاد می‌تواند تبدیل به فرصت کم‌نظیر گردشگری برای رونق اقتصادی مردم محلی در استان فارس شود یا آنکه همچون سال‌های گذشته فنس‌کشی مسیرهای منتهی به پاسارگاد و تعطیلی این مجموعه ثبت جهانی‌شده ایران را به همراه دارد؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید