جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست هنر هنر روایت افسونگر ساسانی از چنگ باستانی ایران

هنر

روایت افسونگر ساسانی از چنگ باستانی ایران

برگرفته از فر ایران

[Lewis van den Berg] «لوئیس وان دن برگ» پژوهشگر هلندی در کتاب باستان شناسی ایران از یک نقش حجاری شده تمدن ایلامی در منطقه «کول فرح» در «مالمیر»، یاد می‌کند، که در آن سه نوازنده چنگ و یک نوازنده دف دیده می‌شوند.

ساز باستانی چنگ انواع مختلفی داشته است. چنگ ایرانی، چنگ یونانی، چنگ آسوری که در شکل، تعداد سیم و جای رزوناتور مختلف بوده‌اند.

هارپ کنونی که در ارکسترهای مختلف استفاده می‌شود، تغییر شکل یافته همان چنگ ایرانی است.

در کتاب‌های موسیقی «صفی الدین ارموی» و «عبدالقادر مراغه‌ای» به نقش چنگ در موسیقی ایران باستان اشاره شده است.

همچنین «باربد و نکیسا» آهنگسازان بنام دربار ساسانی، از آن استفاده می‌کردند. پس از سال‌ها در ایران در دوران متاخر «استاد قنبری مهر» چنگ را ساخت.

سیامک مهرداد سازنده سازهای‌ها چنگ، سنتور و قانون در چند سال اخیر در مورد ساخت ساز چنگ تحقیقاتی انجام داده است. او توانسته نمونه‌ای از ساز چنگ را که در دوران ساسانی رواج داشته بازسازی کند.

بر این اساس «مهدی باقری»، ساخت فیلم مستندی ازتاریخ چنگ را به پایان برد. او که پیش از این در حیطه فیلم تجربی فعالت داشته، بعد از ساخت چهار فیلم، کار ساخت فیلم افسونگر ساسانی را به پایان است.

فیلمبرداری قسمت‌هایی از فیلم در منطقه ایذه خوزستان و منطقه تاق بستان کرمانشاه انجام شده، افزون بر آن، از نقاشی‌های مینیاتور ایران که در سازمان میراث فرهنگی موجودند، در این پروژه استفاده شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید