پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری بنای معین‌التجار؛ بخشی از تاریخ اهواز

گردشگری

بنای معین‌التجار؛ بخشی از تاریخ اهواز

یکی از بناهای ارزشمند در بافت قدیم اهواز سرای بازرگان بوشهری، حاج محمدتقی معین‌التجار است که در دوران قاجار با همکاری محمدحسن‌خان سعدالدوله بنا شد.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | adidas jeep soccer jersey size chart shoes - Buy now Adidas FORUM 84 LOW - FY4577

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنای معین‌التجار در انتهای خیابان کیوان غربی (کاوه غربی کنونی) و مشرف به ساحل رودخانه‌ی کارون است.


یکی از تاجران بوشهری با کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رییس، معروف به مسجد سرسچه (مسجد آیت‌الله شغیعی) مال‌التجاره‌ای را که از خرمشهر به‌وسیله‌ی کشتی به بندرگاه اهواز وارد می‌شد با واگن‌های اسب‌کش تا این محل انتقال می‌داد و سپس با استفاده از خط آهن شرکت نفت مال‌التجاره را تا محل اهواز قدیم (منطقه‌ی عامری) حمل می‌کرد و از آنجا پس از تخلیه به‌وسیله کشتی به محلی به نام «شلیلی» و «درب خزینه» در سه فرسنگی شوشتر می‌رساند.


از سال 1307 تا 1332 کشتی‌های تجاری محموله‌ی خود را در سرای معین‌التجار تخلیه می‌کردند و تا چند سال قبل، این سرا به‌صورت غرفه‌غرفه یا به‌عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گرفت.


بخش اعظمی از این مکان در سال 1374 براثر آتش‌سوزی از بین رفت و آسیب دید که بعد از مدت‌ها، بخشی از آن مرمت شد. ساباط معین‌التجار نیز در مجاورت این سرا قرار دارد.


قدمت این بنا به اواخر دوره‌ی قاجار می‌رسد و با شماره‌ی ثبت 2158 زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان اداره می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه