جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری کاشان

گردشگری

کاشان

شهر گلاب و فرش و آثار تاریخی فراوان و عالمان متعدد، یعنی دارالمؤمنین کاشان، در استان اصفهان با 240 کیلومترفاصله از تهران، در بین دامنه کوه کرکس و دشت کویر قرار دارد. این شهر از شمال به آران و بیدگل، از جنوب به نطنز و اردستان، از غرب به کوه کرکس و سیاهکوه و دلیجان، و از شرق به کویر مرکزی محدود می‌شود.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

از نظر اقلیمی، کاشان در پهنه‌ای با زمستانهای نسبتاً سرد و تابستانهای خیلی گرم و خشک قرار گرفته است. وزش بادهای کویری که از صبح تا شب جریان دارد، موجب حرارت و خشکی هواست و از شام تا بام که نسیم خشکی از سمت کوهستان می‌وزد، هوای منطقه را تعدیل می‌کند. بادهای سرخ، شهریاری، سام، شمال و قبله از بادهای معروف این منطقه‌اند.

مهمترین رودهای این شهر هنجن، قهرود، لتحر و چم‌رود هستند که همگی فصلی‌اند و بیش از 130 رشته قنات در اطراف شهر جاری است که حدود 50 رشته‌اش هم اکنون مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. علاوه برقناتها، بیش از 8 چشمه‌سار وجود دارد که چشمه سلیمانیه فین از آبدهی و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


تاریخ کاشان

تپه‌های سیلک واقع در 2 کیلومتری جنوب غربی کاشان، یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران به شمار می‌آید. حدود 7 هزار سال پیش مردم سیلک پایه و اساس تمدنی را بنیان نهادند که در دوره‌های مختلف پیشرفت شایانی کرد که نشانه‌هایش را می‌توان در آثار سفالین و اشیای مسی و مفرغی به دست آمده از این تپه‌ها که امروزه زینت بخش اکثر موزه‌های معتبر ایران و جهان است، مشاهده کرد. اقوام سیلک با تمدن میان‌رودان (بین‌النهرین) و مناطق دیگر ایران ارتباطات فرهنگی و اقتصادی داشتند. گرچه ردپای این تمدن ناگهان در تاریخ گم می‌شود و مردم سیلک بر اثر هجومی، تار و مار و گریزان می‌شوند، اما برخی بر آنند که ساکنان سیلک به چشمه‌ساران به ویژه نیاسر و نوش‌آباد رفتند.

کشف گنجینه‌ای متعلق به اواخر هزاره اول ق.م در روستای مرق، گواهی بر امتداد مدنیت در منطقه کاشان تا اواخر دوره هخامنشی است و قرائن متعدد تاریخی خبر از آبادانی و رونق کاشان در دوره ساسانیان می‌دهد. وجود آتشکده‌های نیاسر، خرمدشت و نطنز، اشارات مؤلف تاریخ قم به مناطق باستانی، اخبار مربوط به یک شهرک دوره ساسانی به نام سارویه که به گزارش مورخان تا دوره اولیه اسلامی نیز آثاری از آن برجای بود، همگی گواهی بر این مدعاست.موقعیت جغرافیایی کاشان موجب شده ساکنانش اختلاط کمتری با اقوام مهاجم بکنند و همین امر سبب حفظ زبان کهن اهالی به ویژه در مناطق روستایی شود.

در مورد وجه تسمیه کاشان سخن بسیار است. برخی بر این باورند که نام کاشان از قوم کشّو گرفته شده که با کاسیان و کاسپی (کسپین/ قزوین) خویشاوندی دارد. برخی آن را به معنی خانه‌های تابستانی که با چوب و نی ساخته می‌شده، یا مطلق کاشانه و آشیانه گرفته‌اند؛ چنان که ملک‌الشعرای بهار می‌گوید: «لفظ کاشان و کاشانه به لغتهای قدیم/ معبد و جایگه جشن و دلاسائی بود». هنوز در زبان فارسی به خوابگاه زنبور عسل، «شان» می‌گویند و «هوشنگ» در زبان اوستایی به معنای «خانه خوب» با این واژه هم خانواده است.

نام‌آوران کاشان بسیارند؛ از جمله : غیاث‌الدین جمشید (ریاضی‌دان و منجم)؛ ملا محسن فیض و ملا احمد و ملا مهدی نراقی (حکیم، عارف و فقیه)؛ ملا فتح‌الله کاشانی (مفسر)؛ کمال‌الملک و صنیع‌الملک (نقاش)، محتشم کاشانی، بابا افضل، کلیم کاشانی، سهراب سپهری، سپیده کاشانی و مشفق کاشانی (شاعر)، به اضافه دهها فقیه و دانشمند، همچون آیت‌الله کاشانی و آیت‌الله مدنی و...


جاذبه‌های طبیعی

وجود زمینه‌های کوهنوردی و چشم‌اندازهای زیبا در دامنه‌ها و ارتفاعات کرکس و سکونتگاههایی با معماری خاص در دل کوهها و مناظر کویر مرکزی با ویژگیهای منحصر به فردش و موقعیت ویژه برای ستاره‌شناسی حرفه‌ای و آماتوری، وچشمه‌های زیبا و کاریزهای ایجاد شده در طول قرون از جاذبه‌های این دیار است. همچنین استعداد این منطقه در پرورش گل محمدی، باعث شده تا گلاب کاشان در سراسر جهان مشهور باشد و کاشانیها این افتخار را دارند که هر سال خانه خدا با گلاب این منطقه عطرافشانی می‌شود.

جاذبه‌های مذهبی

وجود امامزاده‌ها و اماکن مذهبی و آرامگاههای مشاهیر به سبب موقعیت ارتباطی ـ تاریخی منطقه از یک سو و غنی بودن شهر و منطقه از علما و هنرمندان و شاعران و بزرگان دینی، متدینان بسیاری را از دور و نزدیک به خود جلب می‌کند که از آن جمله‌اند امامزادگان واجب‌التعظیم: سلطان علی بن محمد باقر، هلال بن علی و آقا علی عباس علیهم‌السلام. در فصل گلابگیری نیز مسافران زیادی به شهر کاشان می‌آیند که علاوه بر گلابگیری، به بناهای مذهبی و تاریخی همچون حمام فین و خانه‌های برجستۀ کاشان و آبشار نیاسر و شهر زیرزمینی اویی واقع در نوش‌آباد سر می‌زنند.

جاذبه‌های معماری ـ تاریخی

وجود صدها اثر هنرمندانه باعث شده که کاشان به عنوان بهشت معماران اصیل ایرانی شناخته شود. باغ فین کاشان، مجموعه خانه‌های تاریخی کاشان (خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه عباسی‌ها، تاج، روستای ابیانه، مسجد و مدرسه آقابزرگ، حمام سلطان امیراحمد، قبر شاه عباس صفوی و...) از این شمارند.

مجموعه این عوامل باعث شده تا کاشان به عنوان یکی از قطبهای گردشگری ایران تبدیل شود و میلیونها گردشگر داخلی و هزاران گردشگر خارجی را به سوی خود بکشاند. ضمن اینکه کاشان به دلیل وجود کارخانجات متعدد، در رده یازدهمین شهر صنعتی ایران قرار دارد که ازمهمترینشان، صنایع نساجی است که از مخملبافی و زری بافی تا فرشبافی و حریربافی را در بر می‌گیرد.

جمعیت این شهر طبق سرشماری سال 1385حدود 50 هزارنفر بوده است و با این همه، در هشت سال دفاع مقدس،1700 شهید تقدیم نمود و از آن خیل، 915 شهید، دارالسلام این شهر را نورباران می‌کنند.

 

منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید