پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری سوسن چهلچراغ(چلچراغ)

گردشگری

سوسن چهلچراغ(چلچراغ)

به گزارش خبرنگار مهر در رودبار،شورای عالی محیط زیست کشور این گل نادر را در زمره آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رساند و طی این سالها رویشگاه سوسن چهلچراغ در روستای داماش به مساحت چهار هکتار  تحت حفاظت قرار گرفته است.

قامت این گل حدود یک متر است و از آنجا که گلهای آن به طرز خاصی به پایین برگشته اند نام سوسن چهلچراغی به خود گرفته است.

گل ملی سوسن چهلچراغ، تنها گلی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گل سوسن چهلچراغ از تیره لی لیوم بوده و فقط در منطقه رودبار در حوزه آبریز خورگام در دهکده داماش و لنکران جمهوری آذربایجان رشد می کند.

زمان رویش این گل در ماه های خرداد و اوایل تیر است که به صورت گلی با قامت بلند به شکل واژگون شکفته می شود. شکوفه های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز شده و انتهای گلبرگهای آن پوشیده از دانه های برجسته و پرچم های بسیار بلند است.

سوسن چلچراغ به دلیل این همه زیبایی و ارزش از سال 1355به طور رسمی توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد حفاظت قرار گرفت و  و در فهرست آثار ملی طبیعی کشور ثبت شده است.

سوسن چلچراغ هنوز هم به طور کامل توسط سازمان حفاظت محیط زیست گیلان نگهداری می شود و با توجه به نادر بودن این گل ملی و ثبت شده در فهرست میراث طبیعی، سازمان محیط زیست اطراف این زمین را حصار کشی کرده و از آنجا که این منطقه جزء مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور است هرگونه بهره برداری از آن تنها با مجوز رسمی از دفتر وزارت و بازرسی سازمان محیط زیست کشور ممکن خواهد بود.

روستای داماش، یک روستای ییلاقی با جمعیت فصلی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه