سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها ورزش ورزش منهای فوتبال - مجله خواندنی شماره 64

ورزش منهای فوتبال - مجله خواندنی شماره 64

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 64، سال نهم، آذر و دی 1389، رویه  16 تا 18


فوتبال را تعطیل کنید، تا 20 نشان زر دیگر بگیریم

این سخنان، سرمربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد ایران و یکی از نام‌آوران کشتی ایران است.
منصور بزرگی، افزود: سازمان تربیت‌بدنی باید موفقیت‌های کشتی و سایر رشته‌ها را ببیند. باید در این فوتبال سخره وارداتی را بست، تا 20 مدال طلای دیگر، در باقی رشته‌ها بگیریم.
وی خاطرنشان ساخت: این همه پول به فوتبالیست‌ها دادند؛ اما چه کار کردند؟ ببینید، سرمربی این تیم چقدر گرفته و مربیان کشتی، چقدر؟
وقتی به بازی‌های آسیایی و المپیک‌ها می‌رویم، از همه‌ی رشته‌ها انتظار مدال داریم، جز فوتبال. کشتی در گوانگ‌جو، هفت مدال گرفت. اگر حمایت از آن بیش‌تر بود، طلاهایش به 9 هم می‌رسید؛ اما همه‌ی رسیدگی‌ها، شامل فوتبال می‌شود.

 

پرنشان‌ترین ورزشکاران ایران در گوانگ‌جو

الهه احمدی، نشان‌آورترین ورزش‌کار ایران در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو بود. وی در تیراندازی، توانست 2 نشان نقره و یک نشان برنز به دست آورد. هم‌چنین مه‌لقا جان‌بزرگ، دیگر بانوی ایرانی بود که توانست در رشته‌ی تیراندازی، به یک نشان نقره و یک برنز، دست یابد.
در این بازی‌ها، سجاد مرادی با یک زر و یک سیم در رشته‌ی دوهای 800 متر و 1500 متر و محمدرضا رودکی هم در وزن آزاد جودو، نشان نقره و در وزن به اضافه‌ی 100 کیلوگرم، به نشان برنز دست یافت.

 

بازی‌های آسیایی کوانگ‌ژو

بازی‌های آسیایی کوانگ‌ژو، پایان گرفت و ایران با 20 نشان زر، 14 سیم و 25 برنز و روی هم‌رفته 59 نشان، در رده‌ی چهارم قرار گرفت.
گرچه، هرگاه ما نیز مانند بزرگان ورزش آسیا، دارای «راهبرد» بودیم و در نتیجه می‌دانستیم که برای پیروزی در آوردگاه ورزشی آسیا، چه باید کرد، بدون دودلی، می‌توانستیم نتیجه‌ی بهتری را به دست آوریم.
البته این کار، بدون برخورداری از موسسه‌های پژوهشی در زمینه‌ی ورزش که لازمه‌ی آن، دانشکده‌ی ورزش و بسیاری نهادهای دیگر است، میسر نخواهد بود. با نگاه سنتی به ورزش و تکیه بر رشته‌های سنتی ورزش ایران، یعنی کشتی و وزنه‌برداری و یکی دو رشته‌ی دیگر، نمی‌توان در رده‌های بالای ورزش آسیا ایستاد. گرچه این مقام هم تا حد زیادی مربوط به همان رشته‌های سنتی ورزش کشورمان است.
اما با نگاهی کوتاه به نتیجه‌های به دست آمده از پیکارهای ورزشی آسیا در کوانگ‌ژو، در می‌یابیم که:
1- بدون حضور دختران ایرانی، هرگز نمی‌توانستیم به این جایگاه برسیم. گرچه نه سرمایه‌گذاری لازم روی ورزش بانوان انجام گرفته و به دختران این سرزمین، امکان ورزش به مفهوم واقعی آن داده نشده است.
2- تمام نشان‌های زر به دست آمده در بازی‌های کوانگ‌ژو، نشان فردی بوده و از رشته‌های پرهزینه‌ جمعی، هیچ گردن‌آویز زر، نصیب ایران نشد.
3- نتایج به دست آمده از رشته‌ی فوتبال نشان داد که کشور باید به جای، سرمایه‌گذاری سنگین بر روی این ورزش، پول، وقت و برنامه‌ریزی‌ها را به سوی ورزش‌های فردی، متوجه سازد.
سرمایه‌گذاری بر روی یک گروه دست‌کم 20 نفره (11 تن بازیکن اصلی و چند تن ذخیره)، آن هم با مربی‌های جوراجور (سرمربی، کمک‌مربی‌ها، مربی بدن‌سازی و...)، که بیشینه امکان دارد یک نشان برنز بگیرد، هرگز توجیه لازم را ندارد، در حالی که در بسیاری از رشته‌های ورزشی، حتا یک شرکت‌کننده هم نداشتیم.
4- در بازی‌های دسته‌جمعی، والیبال ایران، نایب‌قهرمان آسیا شد و بسکتبال نیز به مقام سوم دست یافت که البته اگر «ناداوری»‌ها در بازی ایران با چین نبود، ایران می‌توانست به نشان زر بازی‌های کوانگ‌ژو، دست یابد.
در هندبال نیز، ایران به نایب‌قهرمانی آسیا رسید که کاری بزرگ بود و در خور تقدیر. در رشته «کبدی»، پسران ایران، به نشان سیم دست یافتند و دختران، نشان برنز گرفتند که این هم کار بزرگی بود.
5- اما تیم امید فوتبال ایران، ناباورانه در حالی که در نیمه‌ی نخست، دو گل از کره‌ی جنوبی، پیش بود، به آسانی به کره‌ی جنوبی باخت و در مکان پنجم ایستاد.
در این زمینه، باید یک کارگروه برای تحقیق در این باره تشکیل گردد و معلوم شود که تبانی در کار باخت تیم فوتبال ایران نبوده است!
این مساله نشان داد که هرگاه سرمایه‌گذاری‌ها، وقت و انرژی که صرف فوتبال می‌شود، در دیگر رشته‌های ورزشی کشور صرف شود، کشور می‌تواند به موفقیت‌های بیش‌تری در ورزش آسیا و جهان، برسد.

دارندگان نشان زر
سجاد مرادی (دو 800 متر)، احسان حدادی (دیسک)، احمدرضا طالبیان (قایق‌رانی)، جاسم ویشکاهی (کاراته)، ذبیح‌الله پورشیب (کاراته)، محسن شادی (قایق‌رانی)، محمد باقری معتمد (تکواندو)، علی‌رضا نصرآزادانی (تکواندو)، بهداد سلیمی (وزنه‌برداری)، امید نوروزی (کشتی‌فرنگی)، سعید عبدولی (کشتی‌فرنگی)‌، طالب نعمت‌پور (کشتی‌فرنگی)، بابک قربانی (کشتی فرنگی، جمال میرزایی (کشتی آزاد)، صادق گودرزی (کشتی آزاد)، رضا یزدانی (کشتی آزاد)، محمد سیفی (ووشو)، حمیدرضا تقی‌پور (ووشو)، خدیجه آزادپور (ووشو)

دارندگان نشان سیم
سجاد مرادی (دو 1500 متر)، کاوه موسوی (پرتاب چکش)، محمدرضا رودکی (جودو)، الهه احمدی (تیراندازی)، راحله آسمانی (تکواندو)، مرتضی رضاییان (تیراندازی)، اصغر ابراهیمی (وزنه‌برداری)، شاهد ناصری‌(قایق‌رانی)، مهدی تقوی (کشتی آزاد)

تیم ملی هندبال، تیم ملی کبدی مردان، تیم تیراندازی بانوان


دارندگان نشان برنز
محمد ستارپور (بوکس)، علی مظاهری (بوکس)، روح‌الله حسینی (بوکس) محمدرضا صمیمی (پرتاب دیسک)، حسن عسکری (دوچرخه‌سواری)، مهدی سهرابی (دوچرخه‌سواری)، محمدرضا رودکی (جودو)، فاطمه چالاکی (کاراته)، سمیرا ملکی‌پور (کاراته)‌، سارا خوش‌جمال‌فکری (تکواندو)، سمانه شش‌برگ (تکواندو)، سوسن حاجی‌پور (تکواندو)، فرزاد عبداللهی (تکواندو)،‌سجاد انوشیروانی (وزنه‌برداری)، فرزاد علی‌زاده (کشتی‌فرنگی)، فردین معصومی (کشتی آزاد)، احسان پیغمبری (ووشو)، سجاد عباسی (ووشو)، الهه منصوریان (ووشو)
تیم ملی بسکتبال، تیم چهار نفره قایق‌رانی، تیم ملی کبدی بانوان، تیم چهارنفره رولینگ قایق‌رانی زنان، تیم تفنگ سر وضعیت بانوان

سهم بانوان
یک نشان زر، 3 نشان سیم (دو انفرادی و یک دسته‌جمعی)، 9 نشان برنز (6 نشان انفرادی و سه نشان دسته‌جمعی)

 

برترین سوارکاران کهگیلویه و بویراحمد

برترین مسابقات پاییزه سوارکاری استان کهگیلویه و بویر احمد معرفی شدند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تربیت بدنی کهگیلویه و بویر احمد، در این مسابقات که به همت هیات سوارکاری استان و ادراه تربیت بدنی گچساران برای نخستین بار در این شهرستان برگزار شد، در بخش مردان، بهادر شریفی نسب، وحید شریفی نسب و علی ضرغامی به برتری دست یافتند.
در بخش بانوان هم صفورا سلیمانی، اسما هرمزی و مرجان قبادی برتر شناخته شدند.

 

عزیمت تیم ملی زورخانه‌ای در هزاره فردوسی به اتریش

تیم ملی ورزش زورخانه‌ای برای معرفی و اجرای ورزش ملی، تاریخی و ارزشی کشورمان به مناسبت بزرگداشت هزاره فردوسی، راهی اتریش شد.
فرهاد طلوع کیان،‌دبیر فدراسیون  پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: این تیم با دعوت انستیتو خاورشناسی اتریش و رایزنی فرهنگی ایران در وین و با هماهنگی اداره کل فرهنگی امور ایرانیان خارج از کشور به اتریش سفر کرده است. او افزود: امسال هزارمین سالگرد سرودن شاهنامه توسط حکیم ابوالقاسم فردوسی است و حماسه خوانی و مناجات خوانی مرشدان برتر ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای با بهره‌گیری از ابیات شاهنامه در گرد‌هم‌آیی ایرانیان و خارجیانی که شاهنامه پژوه هستند، همراه با معرفی و اجرای ورزش باستانی باعث احیای بخش مهمی از افتخارات فرهنگی ایران زمین خواهد شد.

 

ورزش زورخانه‌ای، باید به بازی‌های آسیایی راه یابد

به دنبال اقدام شایستهٔ فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور، برای شناساندن هر چه بیش تر این ورزش ملی، می باید، کارهای لازم برای آن که بتوانیم این ورزش را دستکم در بازی های آسیایی جا بیاندازیم، آغاز گردد.ورزش پهلوانی و زورخانه ای، نمادی از فرهنگ ایران زمین است که در آن، منش نیک گفتاری، نیک کرداری و نیک اندیشی ملت ما را در قالب زورخانه به نمایش می گذارد.
زورخانه، تنها یک ورزشگاه نیست. زورخانه، مکتب ایران دوستی است، مکتب آموزش مردانگی و جوان مردی است. زورخانه، مکتب نیرومند سازی بدن و روان است.
در سایهٔ گسترش زورخانه‌ها، آیین جوان مردی و فرهنگ ایران دوستی را میان مردم ایران گسترش دهیم و این دستآورد بزرگ فرهنگ ایران زمین را به دیگر مردمان جهان، هدیه کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید