پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر کارگاه آموزشی نظریه و روش تحقیق در ادبیات تطبیقی

کارگاه آموزشی نظریه و روش تحقیق در ادبیات تطبیقی

به گزارش تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ادبیات تطبیقی دانشی نوپا و ناشناخته در ایران است. نظریه‌ها و روش‌های تحقیق ادبیات تطبیقی، حتی نام آن، در معرض بدفهمی‌های بسیاری قرار گرفته‌است. عدم آشنایی علمی با نام و ماهیت ادبیات تطبیقی، از یک سو، و ناشناخته ماندن نظریه‌ها و روش‌های جدید تحقیق در قلمرو ادبیات تطبیقی، از سوی دیگر، موجب شده این شاخهٔ بینارشته‌ای از علوم انسانی در ایران به‌صورت دقیق و علمی معرفی نشود.
    فرهنگستان زبان و ادب فارسی، که برای اولین بار در تاریخ ادبی ایران گروه ادبیات تطبیقی را به‌صورت رشته‌ای علمی و مستقل تأسیس کرده، تلاش نموده‌است با نشر ویژه‌نامه‌ای که هر شش ماه یک بار چاپ می‌شود و با برگزاری «کارگاه آموزشی نظریه و روش تحقیق ادبیات تطبیقی» در پنج بخش، تا حدّ امکان راهکاری برای حل این مشکل بیابد. در نخستین نوبت تشکیل این کارگاه آموزشی، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری رشته‌های ادبیات فارسی و خارجی و سایر رشته‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی در اولویت قرار دارند.
    گروه ادبیات تطبیقی فرهنگستان در مرحلهٔ اول، پس از بررسی کارنامهٔ علمی متقاضیان، تعداد 30 نفر از متقاضیان را جهت شرکت در اولین کارگاه خواهد پذیرفت. پذیرش نهایی از طریق پیام‌نگار و نامهٔ کتبی به اطلاع متقاضیان رسانده خواهد شد.
    هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با نظریه‌ها و روش‌های تحقیق در ادبیات تطبیقی از آغاز تا کنون است.
    موضوعات کارگاه به شرح ذیل عنوان شده‌است:
    1. ادبیات تطبیقی در ایران
    2. پیدایش و رشد ادبیات تطبیقی در فرانسه
    3. نظریه‌ها و روش‌های سنّتی تحقیق در ادبیات تطبیقی
    4. رنه ولک و بحران ادبیات تطبیقی و پیدایش مکتبی جدید
    5. سیر تحولات نظری و روش تحقیق در ادبیات تطبیقی از دههٔ 1960 تا امروز
        1-5  مطالعات بینارشته‌ای ادبیات تطبیقی
        2-5 ادبیات تطبیقی و ترجمه‌پژوهی
        3-5 تصویرشناسی و سفرنامه‌ها
        4-5 ادبیات جهان
    این کارگاه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 27 و 28 تیرماه 1391 از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و 2 تا 4 بعد از ظهر، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی واقع در تهران، بزرگراه حقّانی، بعد از ایستگاه مترو، مجموعهٔ فرهنگستان‌ها برگزار خواهد شد.
    آخرین فرصت ارسال برگهٔ ثبت‌نام (از طریق پیام‌نگار) چهارشنبه 13/2/1391 و اعلام پذیرش نهایی از سوی فرهنگستان، چهارشنبه 3/3/1391است.
    علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شمارهٔ تلفن 88642472 تماس بگیرند. همچنین می‌توانند برای طرح پرسش‌های خود با رایانامه گروه ادبیات تطبیقی به نشانی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  مکاتبه کنند.
    متقاضیان می‌توانند برگهٔ ثبت‌نام «کارگاه آموزشی نظریه و روش تحقیق ادبیات تطبیقی» را از
اینجا بارگیری نمایند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید