جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر رفع تحریم به شیوه B . P

رفع تحریم به شیوه B . P

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 78، آبان و آذر 1392، صفحه 16

به میمنت و مبارکی، وزیر انرژی انگلیس اعلام کرد که میدان مشترک گازی بزرگ « رهوم » واقع در دریای شمال که نیمی از آن متعلق به ایران است و چهار درصد از گاز مصرفی بریتانیا را تامین می‌کند، از تور تحریم‌ها بیرون کشیده شده است و عزیزان انگلیسی ، دیگر نگران کمبود احتمالی گاز نیستند. با اعلام این خبر ما دانستیم که کشور عزیزمان آن قدر ثروتمند و سخاوتمند است که پنجاه در صد هزینه‌های ساخت تاسیسات و بهره برداری از این میدان را سالها پیش تقبل کرده و با شرکت بریتیش پترولیوم ( همان شرکتی که نهضت ملی شدن نفت و مصدق دستش را از منابع نفت ایران کوتاه کرده بود ) شریک شده است.

البته این که با وجود تحریم‌های مالی و بانکی سهم ایران از در آمد حاصل از بهره‌برداری دو باره این میدان چه خواهد شد ، خود پرسشی است که خوشبختانه بی‌پاسخ نمانده و دولت علیه انگلیس اعلام کرد این در آمدها را بلوکه میکند !

به این میگویند یک گام مثبت در راستای لغو تحریمها و بر منکرش هم لعنت !

اما یک پرسش از برادران سابق و لاحقی که زمام امور نفت و گاز ایران را در دو ، سه دهه اخیر در دست داشته‌اند :
برادران ارزشی ! ... خودتان میگوئید به دلیل نداشتن اعتبار و سرمایه ، توسعه میدانهای گازی پارس جنوبی  با قطر، ول معطل است و قطری‌ها با جدیت تمام سرگرم برداشت یک جانبه از این میدان‌ها هستند. حال بفرمایید به فکرتان نرسید که سرمایه هنگفت ایران در این میدان گازی را بیرون بکشید و صرف توسعه می‌دانهای گازی پارس جنوبی کنید تا قطری‌ها بیش از این دارایی گازی ما را به یغما نبرند ؟

حال که سخن به اینجا رسید، اگر اراده مبارکتان بر این قرار گرفت که در این زمینه پاسخی بدهید، بسیار ممنون‌تر از پیش می‌شویم که در مورد سرمایه گذاری‌های ایران برای ساخت پالایشگاه ، پتروشیمی و سایر تاسیسات نفتی در کشورهایی مانند هند ، سنگال ، آفریقای جنوبی و... نیز یک مختصر اطلاعاتی بیان فرمایید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید