جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش بیست‌وهفتمین نشست ماهانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی

بیست‌وهفتمین نشست ماهانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی

دوشنبه، شانزدهم اردیبهشت‌ماه 1392، بیست‌وهفتمین نشست ماهانۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد. در این نشست که با حضور جمعی از اعضای پیوسته و وابستۀ فرهنگستان، از جمله دکتر محمدعلی موحد، استاد کامران فانی، دکتر فتح‌الله مجتبائی، دکتر بدرالزمان قریب، دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر علی‌اشرف صادقی، دکتر محمد دبیرمقدم، دکتر حسن رضائی باغ‌بیدی، دکتر مهری باقری و استاد هوشنگ رهنما، و همچنین پژوهشگران گروه‌های مختلف فرهنگستان برگزار شد، دکتر محمدجعفر یاحقی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در موضوع «تفسیر بیست‌جلدی روض الجنان، از خطی تا چاپی» به سخنرانی پرداخت.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

در ابتدای این نشست، دکتر محمد دبیرمقدم، عضو پیوسته و معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان، ضمن خوشامدگویی به حاضران، از دکتر محمدجعفر یاحقی دعوت کرد تا سخنرانی خود را در موضوع « تفسیر بیست‌جلدی روض الجنان، از خطی تا چاپی» ارائه کند.
    دکتر یاحقی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به زبان فارسی به‌عنوان زبان اول فرهنگ آریایی و زبان دوم اسلام، در باب تنوع علوم اسلامی به زبان فارسی سخن گفت و حوزه‌های آن را به پنج دستۀ طب، جغرافیا، تاریخ، دانشنامه و نجوم تقسیم کرد.
    وی پس از آن در بحث دربارۀ دوره‌های زمانی زبان فارسی از قرن ششم با عنوان پایان عصر طلایی و قرن اوج‌گیری زبان فارسی نام برد و در باب پیشینۀ تفسیرنویسی تا آن زمان مطالبی را عنوان کرد. وی تفسیرهای تألیف‌شده تا این دوره را به این شرح برشمرد: ترجمۀ تفسیر طبری، تفسیر سورآبادی، تفسیر کمبریج، تفسیر بر عشری از قرآن مجید، تفسیر پاک، تفسیر تاج التراجم و صدها ترجمۀ قرآن، از جمله قرآن قدس و قرآن موزۀ پارس.
    به گفتۀ دکتر یاحقی تفسیر روض الجنان، نوشتۀ ابوالفتوح رازی، که در نیمۀ اول قرن ششم نگاشته شده، چاپ‌های متعددی دارد که عبارت‌اند از: چاپ صبوری و قزوینی در سال 1323ق (2 جلد صبوری، 3 جلد قزوینی، به دستور علی‌اصغر حکمت)؛ چاپ مصحَّح مهدی الهی قمشه‌ای (10جلدی)؛ و به تصحیح و حواشی ابوالحسن شعرانی در سال 1382ق (13جلدی). بنا بر اظهارات دکتر یاحقی تا کنون 53 نسخه از تفسیر روض الجنان شناسایی شده که کهن‌ترین آن‌ها متعلق به سال 556ق است.


منبع: تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید