جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش گزارش همایش راهنمایان کوهستان

گزارش همایش راهنمایان کوهستان

برگرفته از تارنگار دیده بان کوهستان

همایش راهنمایان کوهستان  در ساعت 17:30 روز 24/08/1391 در فرهنگسرای اندیشه با حضور کوهنوردان و مسئولان انجمن­های کوهنوردی و گردشگری آغاز شد.

مجری برنامه هدف از تشکیل گردهمایی را بحث پیرامون آموزش طبیعت گردی و اهمیت آموزش برای راهنمایان کوهستان اعلام نمود .

در ابتدای همایش آقای شادلو مسئول گردشگری گروه ارسباران در مورد آموزش و اهمیت این امر در پیشگیری از بروز حوادث برای راهنمایان کوهستان و صنعت گردشگری صحبت کرند؛ ایشان همچنین به افزایش سرمایه گذاری در جذب توریست داخلی اشاره نموده و در پاره ای از صحبت هایشان بیان نمودند که سازمان گردشگری در حال مذاکره با دانشگاه علمی کاربردی، جهت ایجاد رشته های طبیعت گردی و کوهنوردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی با همان سرفصل­های مهارت­های عمومی کوهنوردی و مهارت­های پیشرفته کوهنوردی و طبیعت گردی، می باشند .

در ادامه آقای محمدعلی فیاضی رییس طبیعت گردی در مورد مسایل اکوتوریست، ویژگی­های فرهنگی و انسانی کوهستان صحبت کردند و اشاره داشتند که راهنمایان کوهستان می­بایست درمورد این زمینه­ها آموزش­های لازم را ببینند .

نکته قابل توجه دیگر سخنرانی آقای مهندس کاشفی رییس هیأت کوهنوردی تهران بود که آموزش را در  3بخش  :

 1- بالابردن سطح ایمنی  2- حفاظت از محیط زیست کوهستان 3- بحث فرهنگ و اخلاق کوهستان بیان کردند.

ایشان همچنین از کاهش 30%  کوهنوردی نسبت به سال گذشته در راستای افزایش قیمت وسایل کوهنوردی سخن گفتند .

 در ادامه آقای غفاریان مسئول کارگروه فدارسیون در استان ها نیز با تاکید بر این که ساکنان مناطق گردشگری به دلیل آسیب رساندن گروهی به محیط زیست مانع ورود کوهنوردان می گردند؛ به حفاظت از محیط زیست نیز اشاره فرمودند .

 در آخرین سخنرانی آقای دکتر مساعدیان سرپرست انجمن پزشکی کوهستان در بیانات خود اظهار داشتند که در اکثر حوادث پیش آمده برای کوهنوردان عامل نیروی انسانی دخیل بوده؛ چراکه در اکثریت حوادث، کوهنوردان با استفاده نکردن از تجربیات و آموزش های دیده شده و یا نبود امدادگران کاملا آگاه و امکانات کم جستجو، باعث ایجاد حوادث ناگوار گردیده است .

در این همایش از اولین گروه فارغ التحصیلان دوره آموزشی راهنمایان کوهستان و گروه اعزامی به ترانگو نیز تقدیر به عمل آمد. جلسه با تاخیر45 دقیقه ای، در ساعت 20:45 دقیقه پایان یافت، در حالی که زمانی برای سخنرانی چند تن از مدعوین باقی نماند.

در نهایت می توان جمع بندی همایش را بدین گونه شرح داد :

در راستای صحبت­های آقای شادلو که تاکید مستمر بر اصل آموزش داشتند، اما در دروس درسی ارایه شده آموزشی برای راهنمایان، مبحث مهم " حفاظت از محیط زیست " وجود نداشت؛ مطمئناً با عملی کردن طرح جذب توریست داخلی و وجود نداشتن آموزش حفاظت از محیط زیست، باید شاهد از بین رفتن هرچه بیشتر منابع طبیعی کشورمان باشیم و همین­طور با تاسیس رشته دانشگاهی که باز مشکل فقدان دروس حفاظت از محیط زیست در سرفصل های آموزشی نگران کننده می­باشد؛ زیرا که دانش آموختگان این رشته با مهم ترین مسأله محیط­زیستی آشنایی ندارند، بطوری­که تا الان نیز عده ای با عدم رعایت نکات حفاظت از محیط زیست باعث تخریب آن و انجام سفرهایی نامسئولانه باعث رنجش ساکنان منطقه شده­اند و خطرات زیادی را برای محیط­زیست بوجود آورده­اند.

طی پخش فیلمی مستند به تهیه کنندگی گروه ارسباران، تصاویری از جمع آوری زباله ها از پای کوه با کمک کوهنوردان و تشویق مردم برای پرهیز از ریختن زباله در محیط زیست پخش گردید که بسیار پسندیده و قابل توجه بود.

آقای فیاضی در صحبت­هایشان به مسئله حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم کوهستان تاکید فراوان داشتند که توجه به این نکات قابل تمجید می باشد، چرا که بقیه سخنرانان به این شیوه، تاکید بر حفاظت از محیط زیست نداشتند .

 در ادامه صحبت­های آقای دکتر مساعدیان بسیار قابل توجه و تامل بود، چرا که ایشان با لحن انتقاد آمیز، مخالفت خود را با جمع­آوری میله­های موجود در مسیر توچال اعلام نموده و حتی اظهار داشتند که ایجاد پناهگاه­هایی در طول مسیر نیز لازم و ضروری است؛ که باید گفت با ساخت پناهگاه نه تنها باعث آسیب رساندن به محیط­زیست می شویم، بلکه پناهگاه­ها محل تجمع افراد ناسالم، مکانی برای ریختن زباله و ... می­شوند و همچنین برجا ماندن میله­ها در مسیر، باعث صعود افراد ناوارد به ورزش کوهنوردی می گردد که این امر نیز خطر­آفرین می­باشد.

از آقای دکتر مساعدیان انتظار می­رفت، با وجود میله ها در مسیر توچال مخالفت می نمودند؛ چرا که خطرآفرین می باشند .

 در پایان باید از گروه اعزامی به ترانگو تمجید کرد؛ چرا که در ارایه گزارش چگونگی صعود، به این مطلب اشاره نمودند که در طی صعود هیچ­گونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نکردند و حتی طنابی نیز برجای نگذاشتند .

به امید موفقیت روز افزون برای گروه ارسباران و تلاش گروه آموزشی این مجموعه  برای آموزش حفاظت از محیط زیست به دانش آموختگان خود و انجام برنامه ریزی دقیق­تر برای چگونگی پیشبرد همایش­هایشان.

نویسنده: نگار صاحب اختیاری عضو گروه دیده بان کوهستان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید