شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش توصیف فارسی‌آموزان خارجی از زیبایی زبان فارسی

توصیف فارسی‌آموزان خارجی از زیبایی زبان فارسی

نشست استادان و دانشجویان خارجی شرکت‌کننده در هشتاد و یکمین دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، شامگاه 5 شنبه، 23 امرداد 1393، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در حسینیه‌ی الزهرای مجتمع امام خمینی برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلا‌ع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست که با حضور اساتید و دانشجویان خارجی شرکت‌کنندگان در هشتاد و یکمین دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حداد‌عادل، رییس بنیاد سعدی، علی معلم‌دامغانی، رییس فرهنگستان هنر و جمعی از استادان زبان فارسی و شخصیت‌های فرهنگی، دانشگاهی و فرهیخته‌ی کشورمان برگزار شد، چند تن از دانشجویان زبان فارسی، با قرار گرفتن پشت تریبون سخنرانی، به بیان دیدگاه‌های خود درباره‌ی زبان و اربیات فارسی پرداختند.

اسماء شحاته، فارسی‌آموز مصری در سخنانی کوتاه در این نشست، زبان فارسی را زبان عشق، محبت و دوستی نامید و گفت: وجود شاعرانی چون سعدی و حافظ و مولانا، گواه این نکته است که زبان فارسی، دارای ریشه‌ای کهن چه قبل و چه بعد از اسلام است.
وی ادامه داد: امروز که ما تا حدودی و نه البته کامل، با زبان فارسی آشنایی پیدا کرده‌ایم، زیبایی‌های این زبان را بیشتر درک می‌کنیم.

شحاته ادامه داد: زبان فارسی بدون شک، بعد از زبان عربی، دومین زبان جهان اسلام است. به دلیل نزدیکی و قرابتی که با زبان عربی دارد و استفاده از رسم‌الخط مشترک، یادگیری این زبان را برای عرب‌ها آسان کرده است.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر میهمان‌نوازی و خونگرمی مردم ایران، و یادآوری تمدن‌های کهن و قدیمی ایران و مصر، گفت: شیفتگی ما به زبان فارسی به دلیلی وجود اشعار شاعرانی چون حافظ و مولانا و آشنایی ما با شاهکار فردوسی یعنی شاهنامه و همچنین شاعری چون سعدی است که می‌فرماید:

بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار

آناستاسیا، فارسی‌آموز دیگر از کشور بلاروس بود که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور در حال تحصیل است. وی در آغاز سخنان خود در این نشست، با ابلاغ سلام مردم کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین خطاب به حاضران، گفت: حرف‌هایم را با این شعر زیبا آغاز می‌کنم: چون شکر شیرین و چون گوهر زبان فارسی است / فارسی فرهنگ و آیین و نشان پارسی است.
وی ادامه داد: از شما سپاسگزارم که پذیرای بیش از 200 نفر از کشورها و فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف هستید که از روی علاقه به آموختن زبان فارسی روی آورده‌اند.

وی افزود: این فرصتی که به ما داده شده است، انبوهی از خاطرات خوب و تجربه‌ای گران‌بها به ما می‌دهد. ما نیز اینجا گرد هم آمده‌این تا امکان برقراری ارتباط مستقیم و مستمر با زبان فارسی و استادان این حوزه را به دست بیاوریم.

همچنین صدرالدین میرزایف، از تاجیکستان، دیگر سخنران خارجی این نشست بود. وی با بیان اینکه مردم ایران و تاجیکستان از دوران قدیم دارای یک ادبیات، یک فرهنگ، یک تمدن و یک زبان بوده‌اند، گفت: خوشبختانه روابط ایران و تاجیکستان در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی رو به گسترش است و نمونه‌ی ان حضور گروه 9 نفره از دوشنبه و خجند تاجیکستان در هشتاد و یکمین دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی در ایران است.

وی در پایان سخنان خود فواید حضور در این دوره برای استادان و دانشجویان خارجی زبان فارسی را اینگونه برشمرد: آموختن زبان، فرهنگ و تمدن ایرانی توسط مردم دیگر کشورها، انتشار زبان فارسی در کشورهای غیرفارسی‌زبان، حضور همدل دانشجویان از نژادهای مختلف جهان و آشنایی نزدیک با جغرافیا و فرهنگ و تمدن ایران.
در ادامه نظر محمد از تاجیکستان و حسن مهدی جعفری از هندوستان با قرار گرفتن پشت تریبون، اشعار زیبایی از شعرای ایران‌زمین و پارسی‌گوی را دکلمه کردند که با استقبال حاضران در نشست، به ویژه خارجی‌ها روبرو شد.

همچنین، استاد علی معلم‌دامغانی، شاعر، ادیب و رییس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در سخنان کوتاهی که با دکلمه‌های زیبای وی از اشعار خود استاد و شاعران بزرگ ایران زمین، همراه بود، ضمن معرفی زبان فارسی به عنوان زبان درد و دردمندی، ابراز امیدواری کرد که آموختن زبان فارسی توسط این گروه حاضر در نشست، به واسطه‌ای میان حکمت شرقی فارسی‌زبانان با مردمان دیگر نقاط جهان باشد.

بنا بر اعلام این خبر، دوره‌ی دانش‌افزایی استادان و دانشجویان خارجی زبان فارسی با شرکت 204 استاد و دانشجو از سراسر دنیا، توسط بنیاد سعدی و با همکاری رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور در حال برگزاری است که از این تعداد، 131 تن را استادان و دانشجویان زن و 73 تن را استادان و دانشجویان مرد تشکیل می‌دهند.

در این دوره که با افزایش صد در صدی شرکت‌کنندگان آن نسبت به دوره‌های پیشین همراه است، اساتید و دانشجویان خارجی زبان فارسی از 35 کشور جهان حضور دارند و در مدت برگزاری آن از 11 مرداد تا 5 شهریور، به بازآموزی و دانش‌افزایی خود در آموزش زبان فارسی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین می‌پردازند.

 

منبع: تابناک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید