شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش بازماندگان ایرانیان مهاجر دورۀ ساسانی به ژاپن

بازماندگان ایرانیان مهاجر دورۀ ساسانی به ژاپن

دکتر حمید شفیع زاده

 

گفته می شود  ، در زمان ساسانیان و پس از هجوم اعراب به ایران ، گروهی از مردم ایران به کشورهای شرق همچون هندوستان  وچین  و کشوری که امروزه « ژاپن  »نامیده می شود، مهاجرت کردند . این واقعیت را  بسیاری از تاریخ نگاران برجسته ی جهان ، از جمله پروفسور کریسیتن سن در کتاب « ایرانیان در زمان ساسانیان » را تایید کرده اند .

امروزه در ژاپن اقلیتی به نام  « مردم آینو »  و در همسایگی سرزمین ها ی شرق چین زندگی می کنند که بی گمان ، ایرانی هستند. برای دریافتن این واقعیت کافی است به تلفظ شمارش اعداد آنها توجه کنید .

ynu numerals are borrowed from Persian  :

۱  yäk

2    du

3      si

4   čar

5  pänǰ

۶    šäš

hap(t) 7

8  (häš (t

9       noh

10     dah

20     bist

100   säd

 ۱۰۰۰  hazar

 

مردم آینو (به ژاپنی : アイヌ) قوم بومی جزیرهٔ بزرگ هوکایدو در شمال ژاپن، جزیره های کوریل، ساخالین و شبه جزیره ی کامچاتکا هستند.

به احتمال زیاد امروزه شمار آینو ها بیش از ۱۵۰ هزار است . البته آمار واقعی آنها در دست نیست  ؛ زیرا بسیاری از والدین برای جلوگیری از تبعیض نژادی نسبت به فرزندانشان در ژاپن، هویت آینوی ایشان را (حتی از خودشان) پنهان می‌کنند .
واژهٔ آینو به معنای «انسان» است. امروزه آینوها نسبت به نام « آینو » دید ناخوشایندی دارند و برای نامیدن قوم خود واژهٔ «اوتاری» (به معنی رفیق در زبان آینو) را ترجیح می‌دهند .
آینو زبانی است که  آینو ها در ژاپن و روسیه با آن سخن می گویند . در سال ۱۹۹۱ شمار گویشوران این زبان  تنها  ۱۵ تن برآورد شد، بقیه ی مردمان آینو، به زبان روسی یا ژاپنی گفت و گو می‌کردند.
متاسفانه به خاطر تبعیض نژادی شدید ،این زبان که بی شک از خانواده ی زبان های ایرانی است ، در آستانه نابودی  قرار گرفته است ؛از این رو بر همه ی ایران دوستان است که برای جهت نجات این زبان و  این قوم از تبعیض های فرهنگی حاکم بر  ژاپن  ،هر اقدامی که می توانند انجام دهند .

 برگرفته از تارنمای ایرانچهر به نقل از پایگاه  « فرارو » و http://www.ariabod137.blogfa.com/post/37  ( با ویرایش )

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید