جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها انجمن‌ها معرفی بنیاد ایران شناسی

معرفی بنیاد ایران شناسی

تارنما: http://www.iranology.ir
نشانی بنیاد: تهران, خیابان شیخ بهایی ایران شناسی (64 غربی)
صندوق پستی: 1146-14665  
رایانامه: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن: 8- 88066146
دورنگار: 88066149


کشور ایران به گواهی همه آگاهان و صاحبنظران، از دیرباز تا امروز خاستگاه و جولانگاه یکی از غنی ترین و کهن ترین تمدن های جهان بوده و در دوران چندین هزار ساله خود همواره در حال گسترش و بالندگی بوده و پایدار و استوار و سرافراز باقی مانده است. آثار بی شمار و درخشان تمدن و فرهنگ ایرانی نیز به گونه های مختلف در یک منطقه جغرافیایی پهناور نمایان است- منطقه ای که در مشرق، فلات پامیر و مرزهای شرقی افغانستان را در می نوردد و در شمال غربی و مغرب، ماورای قفقاز و کرانه های دریای سیاه را در بر می گیرد. در شمال و شمال شرقی به آن سوی آمودریا و بحر خوارزم و در جنوب ، سرزمین های فراسوی سواحل خلیج فارس و دریای عمان و دریای سرخ و اقیانوس هند را در خود جای می دهد. همچنین تاثیر این فرهنگ و تمدن که همواره از یکتا پرستی جان و توان گرفته است و نیز نفوذ و حضور فرهنگ و جهان بینی پردامنه پویا و توانمند و پرآوازه ایران اسلامی بر فرهنگ و معارف بسیاری از اقوام و ملل در ادوار گذشته و هم اکنون ، ژرف، گسترده و چشمگیر و زبانزد همگان است.  

با توجه به آنچه گذشت دستیابی همه جانبه ، علمی و فنی به هر یک از جلوه های گوناگون این فرهنگ غنی و تمدن نام آور وگسترش مرزهای آگاهی در این قلمرو به ویژه در این زمان که انقلاب اسلامی به کرسی پیروزی نشسته است، بایسته و بهره وری از همکاری دانشمندان و پژوهشگران سراسر جهان وبازیابی، بازخوانی و تدوین و تنظیم مطالعات، تحقیقات و اطلاعات مربوط به ایران زمین شایسته است. به علاوه باید امکانات لازم را برای بهره گیری دانشجویان و دانش پژوهان از آگاهی های موجود فراهم آورد و از این رشته بررسی ها و پژوهش ها حمایت و پشتیبانی کرد و قدر تلاش های پژوهندگان- پیشینیان و معاصران – را بدان سان که باید شناخت و از اصالت ایران بزرگ اسلامی و هویت فرهنگی و اخلاقی جامعه خدا شناسی و یکتاپرست ایرانی در طول تاریخ نگاهبانی کرد و راه مشارکت علاقه مندان را برای تحقق این برنامه ها هموار ساخت.

بنیاد ایران شناسی با شخصیت حقوقی مستقل برای تحقق این هدف ها در سال 1376تاسیس شد ه است تا به خواست خداوند دانا وتوانا و کوشش و همت دانشمندان فرهیخته در این مسیر گام هایی فرا پیش نهد.


ایران شناسی به عنوان قلمرو اصلی و اساسی فعالیتها و مطالعات و تحقیقات بنیاد شامل کلیه مباحث و مسائل مربوط بهجلوه های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی در معنای وسیع کلمه است.

مقاصد بنیاد ایران شناسی
کوشش در ساماندهی فعالیتها و گسترش آنها به منظور  شناختن و شناساندن جلوه های تمدن و فرهنگ ایران اسلامی و تاریخ آن

 


  

کلیات:

نام موسسه ( بنیاد ایران شناسی ) است که در این اساسنامه به اختصار (بنیاد ) خوانده می شود

بنیاد موسسه ای علمی و پژوهشی و دارای شخصیت حقوقی با تابعیت ایرانی و وابسته به نهاد ریاست جمهوری است. کلیه فعالیت های بنیاد در چهارچوب ضوابط و مقررات عمومی جمهوری ایران و قوانین و مقررات پژوهشی مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالی انجام می پذیرد و مدت آن پس از طی تشریفات قانونی مربوط نامحدود است.

منظور از ایران شناسی به عنوان قلمرو اصلی و اساسی فعالیت ها، مطالعات و تحقیقات بنیاد، کلیه مباحث و مسائل مربوط به جلوه های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی در معنای وسیع کلمه است و از آنجا که درباره تاریخ ، زبان ، تمدن ، فرهنگ و گزارش آنها در هنر و معماری و صنعت و شیوه زندگانی فردی و اجتماعی و چگونگی تفکر و اخلاق و آداب و رسوم و کیش های ایران باستان در دو سده گذشته تحقیقات نسبتاً مفصلی توسط دانشمندان انجام گرفته است. بنیاد ایران شناسی برای شناختن و شناساندن این جلوه ها در تمدن و فرهنگ ایران اسلامی و تاریخ آن کوشش بیشتر و به سامان تر و گسترده تری به کار خواهد برد.

اهداف بنیاد:

1- ایجاد محیط مناسب برای مطالعه و بهره گیری فرهیختگان ، دانش پژوهان و دانشجویان علاقه مند به مباحث ایران شناسی.

2-سازماندهی و هماهنگ کردن پژوهش های علمی در زمینه ایران شناسی به منظور بهره گیری از آنها در بنیاد و بکارگیری روش های مناسب و نو در این زمینه و یافتن شیوه های نو در پژوهش های بین رشته ای و پیشنهاد آنها به موسسه های علاقمند به مطالعه ایران شناسی در ایران و دیگر نقاط جهان.

3-بالا بردن سطح آگاهی گروه های اجتماعی و فرهنگی مردم ایران از پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ ایران و تقویت حس میهن دوستی و آرمان خواهی آنها و تحکیم ارکان هویت ملی و مقاومت در برابر جلوه های گوناگون پنهان و آشکار هجوم فرهنگی بیگانه.

وظایف بنیاد:

1-      تعیین مفهوم وقلمرو مطالعات و تحقیقات ایران شناسی و تجدید نظر درباره آنها، هرچند سال یکبار، با توجه به دستاوردهای جدید علمی و فنی.

2-      تعیین اولویت های تحقیق در بنیاد و تهیه فهرستی از عناوین مهم پژوهشی که ممکن است موضوع رساله های کارشناسی ارشد ودکتری قرار گیرد.

3-      نقد و بررسی تحقیقات و آثار منتشر شده در زمینه ایران شناسی و نیز اسلام شناسی، به ویژه بخش مربوط به ایران و حوزه ایران بزرگ* سنجش عملکرد و ارزیابی نتایج تحقیقات پایان یافته و دستاورد همایش های مهم ملی و بین المللی ایران شناسی و چگونگی بهره گیری از آنها.

4-      تمهید مقدمات و تدارکات وسایل و امکانات و تدوین برنامه های لازم پژوهشی در سطوح مختلف به منظور اجرای اهداف بنیاد.

5-      فراهم آوردن کار مایه فراگیر و دربرگیرنده اطلاعات لازم برای اجرای تحقیقات علمی در زمینه های ایران شناسی، از طریق گردآوری مراجع و منابع معتبری ک از دیرباز تاکنون درباره نمودهای گوناگون فرهنگ و تمدن ایران بزرگ، در سراسر جهان به صورت کتاب، رساله و مقاله به زبان های مختلف نگاشته شده است. تهیه و گردآوری آثار هنری اعم از نقاشی، صنایع دستی، کتاب های خطی و مرقعات و مهرهای تاریخی و دیگر اسناد و نظایر اینها.

6-      کمک به اجرای پژوهش های ایران شناسی و تهیه طرح تحقیق درباره مسایل مربوط به تمدن ایرانی- اسلامی و نشر آن برای استفاده پژوهشگران و موسسات علمی داخل و خارج.

7-      ایجاد شبکه اطلاع رسانی و تهیه نوارهای صوتی و تصویری و صفحه های فشرده در زمینه ایران شناسی.

8-      برنامه ریزی در جهت ارتقاء کیفی و کمی مطالعات و تحقیقات ایران شناسی و برگزاری همایش های همراه با جلسه های پرسش و پاسخ  و نیز جلسه های سخنرانی ماهانه یا فصلی توسط دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی.

9-      تهیه فهرست ، مشخصات و کارنامه دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی و کتابخانه های داخل و خارج که به نحوی از انحاء در زمینه ایران شناسی فعالیت دارند و برقراری ارتباط همکاری گسترده با آنها به ویژه با فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران ،نیز تهیه گنجینه ای از اطلاعات مربوط به دانشمندان ایران شناس و اسلام شناس ایرانی و غیرایرانی (نام و نشان ، فهرست تحقیقات، کتاب ها و مقاله ها و ...) به منظور استفاده متقابل از تجربه های علمی آنها در زمینه ایران شناسی و هماهنگ کردن فعالیت ها و مبادله اطلاعات.

10-   انجام امور انتشاراتی از قبیل تحقیق تالیف، ترجمه و چاپ کتاب، مجله و کتاب شناسی موضوعی و فهرستگان ونظایر اینها در زمینه ایران شناسی و دستاوردهای فرهنگی ایران بزرگ و برنامه ریزی برای تهیه فیلم های مستند درباره جنبه های صنعتگرانه و هنرمندانه ، فرهنگی و تمدنی آثار تاریخی، هنری و معماری ایران.

11-   انتشار فصلنامه تخصصی ایران شناسی ، نیز تدوین گزارش سالانه یا دو سالانه ملی و بین المللی پژوهش های ایران شناسی.

 

محل فعالیت بنیاد:

مرکز اصلی بنیاد در تهران است. با توجه به تنوع و گستردگی اطلاعات و همچنین زمینه های تحقیقاتی در مناطق مختلف ایران و علاقه و عنایتی که که اهالی هر منطقه نسبت به شناختن و شناساندن تاریخ فرهنگ و هنر زادبوم خویش دارند، بنیاد با پیشنهاد هیات امنا و تصویب وزارت فرهنگ و آموزش عالی و با همکاری مسوولان ، علاقه مندان و فرهیختگان محلی شعبه های بنیاد را دایر می کند.

ارکان بنیاد:

1-      ریاست عالیه

ریاست عالیه بنیاد با رییس جمهوری اسلامی ایران است 

2-      هیات امنا

اعضای آن عبارت اند از:

        رییس جمهوری اسلامی ایران (ریاست عالیه ) و یا رییس هیات امنا به عنوان نماینده ایشان.

        وزیر فرهنگ و آموزش عالی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه و رییس سازمان برنامه و بودجه یا نمایندگان ایشان و نیز رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی.

        رییس بنیاد ایران شناسی

        چهار تا شش نفر از شخصیت های علمی ، فرهنگی یا اجتماعی محلی و کشوری که نقش موثری در توسعه و پیشرفت بنیاد داشته باشند و با حکم ریاست عالیه بنیاد برای چهار سال منسوب می شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

رییس هیات امنا

   رییس جمهور یک تن از اعضای هیات امنا را برای مدت چهار سال به ریاست هیات امنا منصوب می نماید.

هیات امنا عالی ترین مرجع بنیاد در امر سیاستگذاری و تصمیم گیری است و کلیه اختیارات قانونی را در حدود اهداف و وظایف بنیاد و اداره امور آن داراست.

       3-      رییس بنیاد

رییس بنیاد با حکم رییس جمهور از میان شخصیت های علمی، فرهنگی یا اجتماعی و یا خارج از آن تعیین و برای مدت 4 سال منصوب می شود.

انتخاب مجدد وی بلامانع است.

رییس مجدد وی بلامانع است.

رییس بنیاد بالاترین مقام اداری و اجرایی بنیاد است.

4-      شورای پژوهشی

شورای پژوهشی بنیاد به منظور هماهنگی میان بخش ها و گروه های مختلف پژوهشی بنیاد زیرنظر و به ریاست رییس بنیاد تشکیل می شود.

بنیاد تابع قانون تشکیل هیات های امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از نظر مقررات مالی و معاملاتی تابع قانون (نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مصوب 18/10/1369 مجلس شورای اسلامی است.)

 منابع مالی بنیاد

1-      اعتباری که همه ساله در ردیف مستقل ذیل بودجه کل کشور ترجیحاً به صورت کمک پیش بینی می شود.

2-      کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وجوه نقدی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به بنیاد واگذار و یا به حساب آن به عنوان کمک یا هدیه و نظایر اینها واریز می شود.

3-      درآمدهای حاصل از انتشارات، برطبق مقررات

4-      سایر درآمدها که ناشی از خدمات پژوهشی و فرهنگی مرتبط با اهداف و وظایف بنیاد است.

اساسنامه بنیاد ایران شناسی در جلسه سوم خرداد ماه 1376 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی ایران رسیده است.

 

 


فرهیختگان و مشاهیر ایران
یکی از اهداف بنیاد ایران شناسی همانا بررسی دقیق شرح حال و آثار دانشمندان و هنرمندان و فرهیختگان ایران بوده ، که در این میان ، گردآوری اطلاعات مربوط به هنرها و صنایعی که در نتیجه تحول های صنعتی و احتمالاً کم توجهی ، در خطر از میان رفتن و در نتیجه از دست رفتن آثار و بقایا و اسباب بازشناسی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است .

بر این اساس بانک اطلاعات فرهیختگان مجموعه با ارزشی از نمونه آثار و شرح احوال ادبا ، علما ، مشاهیر مذهبی و ملی ، هنرمندان ، اهل حرفه و صنایع ، رجال و بزرگان ایران می باشد .


اهداف کلی در تدوین و تنظیم بانک فرهیختگان
در اینجا بانک اطلاعات فرهیختگان و مجموعه شرح حال ها و خاطرات فرهیختگان ایرانی اهداف خاصی مد نظر بوده است که عبارتست از :
 
   تقویت مبانی فرهنگی از طریق بالا بردن سطح آگاهی مردم ایران از پیشینه علمی ، ادبی و هنری ایران و تقویت حس میهن پرستی و آرمان خواهی آنها و مقاومت در برابر جلوه های گوناگون پنهان و آشکار انقطاع فرهنگی
 معرفی فرهیختگان و بیان علل و عوامل موفقیتشان ، که نتیجه آن القاء توانمندی و پرمایگی و اهمیت علم و دانش و فرهنگ و هنر استواری و عظمت تمدن ایرانی و میراث غنی آن در جهان است
 علاقه مند کردن و وابسته ساختن هرچه بیشتر نسل حاضر و نسلهای بعد به برخی از جلوه های تمدن و فرهنگ کهن ایران و تشویق آنها به پاسداری از این جلوه ها

 


برنامه‌ها و سیاستهای کلان

نوع و قالب فعالیتهای تعریف شده بنیاد منطبق با اهداف و سیاستهای کلان در 6 عنوان تعریف می شود

تعیین قلمرو مطالعات ایران شناسی و تدوین تعاریف و مفاهیم در هر دوره
تعیین اولویتهای مطالعاتی و تحقیقاتی
بررسی راههای مشارکتی و حمایتی در تحقیقات
گردآوری منابع، مراجع مدارک و بانکهای اطلاعاتی
 نقد و بررسی تحقیقات ایران شناسی
عرضه دستاوردهای مطالعاتی و تحقیقاتی ایران شناسی

 

 


شعبه ها
در اجرای مصوبه شورای گسترش آموزش عالی و نظر به اهمیت و گستردگی اطلاعات مربوط به هر یک از مناطق ایران و همچنین وجود زمینه های متعدد مطالعاتی تحقیقاتی درخصوص مسائل تمدنی و فرهنگی این مناطق و با توجه به علاقه و عنایتی که مسوولان و علاقه مندان و فرهیختگان هر منطقه نسبت به شناختن و شناساندن مفاخر دینی ، علمی، ادبی و هنری ، تاریخ ،  فرهنگ و هنر زاد وبوم خویش دارند و به منظور هماهنگ ساختن مطالعات ایران شناسی در هر یک از استان ها ایران، هیات امنای بنیاد ایران شناسی مطابق آیین نامه ای تاسیس شعبه های بنیاد ایران شناسی را در مرکز استان ها تصویب نموده است.

 اهداف شعبه ها:

الف) ایجاد محیط مناسب برای مطالعه و بهره گیری فرهیختگان ، دانش پژوهان و دانشجویان علاقه مند به امور فرهنگی و تمدنی استان یا منطقه .

ب) سازماندهی و هماهنگ کردن پژوهش های مربوط به استان یا منطقه

ج) بالا بردن سطح آگاهی گروه های اجتماعی و فرهنگی مردم استان یا منطقه از پیشینه تاریخی تمدن و فرهنگ ایران و دستاوردهای فرهنگی و تقویت حس میهن دوستی و آرمانخواهی آنها و تحکیم ارکان هویت ملی و مقاومت در برابر جلوه های گوناگونه پنهان و آشکار و تهاجم فرهنگی بیگانه

وظایف شعبه ها:

1-  تعیین اولویت های مطالعه و تحقیق در زمینه تاریخ، تمدن، فرهنگ ، آداب و رسوم ، هنر ، گویش و پوشش مردم استان یا منطقه و نیز تهیه فهرستی از عناوین مهم پژوهشی که ممکن است موضوع رساله های دوره های کارشناسی و بالاتر در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور قرار گیرد.

2-  تمهید مقدمات و تدارک وسایل و امکانات و تدوین برنامه های لازم پژ.وهشی در سطوح مختلف به منظور اجرای اهداف مذکور در آیین نامه.

3-  تهیه فهرستی از مطالعات انجام یافته در زمینه های مختلف مربوط به استان

4-      گردآوری مشخصات، تحقیقات، تالیفات و آثار نخبگان و فرهیختگان و تدوین زندگی نامه نام آوران دین علم، ادب و اخلاق استان و همکاران با مسوولان امر جهت شناساندن آنها به مردم به خصوص جوانان

5-      انجام برنامه های تحقیقاتی که به تصویب شورای پژوهشی بنیاد ایران شناسی می رسد.

6-      انجام سایر برنامه های تحقیقاتی که به تصویب شورای پژوهشی بنیاد ایران شناسی می رسد

تبصره – در اجرای مصوبه 408 مورخ 24/5/78 شورای گسترش آموزش عالی در صورتیکه هر یک از شعبه ها بخواهد برنامه آموزشی و یا تحقیقاتی خاص داشته باشند (بجز برنامه های تحقیقاتی که به تصویب شورای پژوهشی بنیاد ایران شناسی می رسد) لازم است با پیشنهاد بنیاد و تصویب هیات امنای آن شورای گسترش آموزش عالی مجوز لازم را بگیرد.

هر شعبه دارای هیات امنایی با ترکیب زیر است:

1-      استاندار که رییس هیات امنا است.

2-      نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان (در صورت تمایل)

3-      یک نفر از اعضای هیات امنای بنیاد ایران شناسی

4-      رییس دانشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی در استان (چنانچه چند دانشگاه در استان باشد، وزیر فرهنگ و آموزش عالی رییس یکی از آنها را برای عضویت در هیات امنا تعیین خواهد کرد)

5-      مدیر کل صدا و سیما

6-      مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

7-      مدیر کل آموزش و پرورش

8-      شهردار مرکز استان

9-      مدیر کل میراث فرهنگی

10-   سه تن از شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی (که حداقل یک از آنها از دبیران آموزش و پرورش خواهد بود) به انتخاب رییس بنیاد ایران شناسی

رییس شعبه که دبیر هیات امنا است ، بالاترین مقام اداری و اجرایی شعبه و مسوول حسن اجرای امور و  وظایف آن است و بر کلیه واحدهای اجرایی و گرووه های پژوهشی شعبه نظارت دارد و رییس و اعضای گروه های پژوهشی شعبه را پس از موافقت هیات امنای شعبه تعیین می کند.

منابع مالی هر شعبه عبارتند از:

1-      اعتبارات محلی که با نظر مسوولان منطقه تعیین می گردد و اختصاص می یابد.

2-      کلیه اموال منقول و غیر منقول و وجوه نقدی که به صورت کمک توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به شعبه اختصاص می یابد و پرداخت می شود.

3-      اعتبارات پژوهشی که در اختیار شعبه قرار می گیرد.

4-      کمک های نقدی و غیرنقدی بنیاد ایران شناسی.

 

 1-فعالیتهای   شعبه های   استانی بنیاد ایرانشناسی
 
فعالیت شعبه های بنیاد ایران شناسی به استناد ماده 3 اساسنامه و در اجرای مصوبه4 2/5/ 77شورای گسترش آموزش عالی صورت می گیرد

 

 

اهداف و سیاستهای فعالیت شعبه های استانی بنیاد همان اهداف و سیاستهای بنیاد ایران شناسی است که در سطح منطقه و استان پیگیری می شود
 

 

 

بنیاد ایران‌شناسی در حال حاضر در 12 استان کشور، شعبه دارد که این شعب عبارتند از:

*شعبه استان آذربایجان شرقی سرپرست: آقای رنجبر نشانی: آذربایجان شرقی_ تبریز_ خیابان تقه‌الاسلام درب سرخاب_ پلاک 62 تلفن: 5243319-0411 دورنگار: 5242916-0411 تارنما: http://azarbaijanology.blogfa.com

*شعبه استان آذربایجان غربی سرپرست: آقای اشتری نشانی: آذربایجان غربی_ ارومیه_ خیابان برق پایین‌تر از اداره ثبت اسناد تلفن: 3440976-0441 دورنگار: 3440976-0441 http://www.wazariranology.ir

*شعبه استان اردبیل سرپرست: آقای عیسی‌لو نشانی: اردبیل_ میدان سرچشمه_ محله‌ طوی تلفن: 2240074-0451 دورنگار: 2248200-0451

*شعبه استان ایلام سرپرست: آقای جمشیدبیگی نشانی: ایلام_ میدان شهدا_ خیابان شهید ربابه کمالی تلفن: 3352420-0841 دورنگار: 2227120و2227126-0841

*شعبه استان بوشهر رئیس: آقای دکتر مشایخی نشانی: بوشهر_ خیابان ساحلی_ جنب میراث فرهنگی تلفن: 2525708و 2525815-0771 دورنگار: 2526529-0771 تارنما: www.bonyadir-bu.ir

*شعبه استان چهارمحال و بختیاری سرپرست: آقای قنبری نشانی: چهارمحال و بختیاری_ شهرکرد_ میرآباد غربی، نبش خیابان ابوریحان_ مجتمع فرهنگی هنری مهر – طبقه‌همکف صندوق پستی 187-88155 تلفن: 2251870-0381 دورنگار: 2251483-0381

*شعبه استان سیستان و بلوچستان سرپرست: آقای دکتر کمالیان نشانی: سیستان و بلوچستان_ زاهدان_ خیابان دانشگاه_ جنب دانشگاه (5) صندوق پستی 375-98135 تلفن: 2427981-0541 دورنگار: 2427982-0541

*شعبه استان قزوین رئیس: آقای حضرتی نشانی: قزوین_ خیابان مولوی_ انتهای کوچه یخچال _ محلة آخوند تلفن: 2551472-0281 ، 3347408-0281 دورنگار: 2551472-0281

*شعبه استان کهگیلویه و بویراحمد سرپرست: آقای صدری نشانی: کهگیلویه و بویراحمد_ یاسوج_ خیابان شهید چمراه کوچه اتکا_ جنب دبیرستان زینبیه تلفن: 2224340-0741 دورنگار: 2224340-0741

*شعبه استان لرستان رئیس: آقای رضایی نشانی: لرستان_ خرم‌آباد_ میدان 22بهمن_ بلوار مدیریت _ مرکز مدیریت دولتی سابق تلفن: 87 و3240086-0661 دورنگار: 2224340-0741

*شعبه استان مرکزی سرپرست: آقای سبحانی نشانی: اراک_ خیابان امام موسی صدر_ خیابان هاشمی‌نژاد روبروی فرمانداری اراک_ طبقه سوم _ صندوق پستی 669/38135 تلفن: 2216380-0861 دورنگار: 2230888-0861
* شعبه استان یزد سرپرست: دکتر حاجی‌زاده نشانی: یزد_ خیابان امام خمینی_ روبروی بازار شاهزاده فاضل_ کوچه دکتر مؤید تلفن: 6220222-0351 و 3-6220781 -0351 دورنگار: 6220782-0351 

 

 

 

آشنایی با کتابخانه و مرکز اسناد و اطلاعات

 

کتابخانه بنیاد ایران‌شناسی، طبق وظایف تعریف شده در اساسنامه بنیاد، یک کتابخانه تخصصی است که به گردآوری و پردازش کتاب‌ها، اسناد و مدارک و رسانه‌های معتبر درباره ایران و ایران شناسان ازدیر باز تا کنون و از سراسر جهان می پردازد و آنها را به فرهیختگان، دانش پژوهان و دانشجویان علاقمند به مباحث ایران‌شناسی عرضه می دارد . کتابخانه اصلی بنیاد در تهران واقع است. علاوه برآن، با توجه به اهمیت و گستردگی اطلاعات و مدارک و اسناد در مناطق مختلف ایران و نظر به لزوم فراهم‌ آوری تسهیلات پژوهشی برای پژوهشگران و دانشجویان هر منطقه، در حال حاضر بنیاد، در مجموع چهارده کتابخانه با در نظر گرفتن دوازده شعبه استانی خود (آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، مرکزی،یزد) دایر نموده است. آمار مجموعه و خدمات کتابخانه و مرکز اسناد و اطلاعات به شرح زیر است:

1.مجموعه کتابخانه

 

رديف

نوع مدرك

زبان مدرك

تعداد

جمع

1

كتاب (جلد)

  

  

100000 جلد

كتاب

فارسي و عربي

90000جلد

  

كتاب

لاتين: انگليس، فرانسه، روسي، تركي، گرجي و...)

10000

 

2

نشريات ادواري (عنوان)

 

مجله

فارسي و عربي

2217

 

مجله

لاتين

240

 

3

پايان نامه كارشناسي ارشد ودكتري (عنوان)

 

 

1907

پايان نامه

فارسي

1489

 

پايان نامه

لاتين

418

 

4

گزارشات 

فارسي و لاتين

 

2776

5

طرحهاي پژوهشي

فارسي

 

1411

6

چاپ سنگی

فارسي

 

450

7

نسخه خطی

فارسي

 

50

8

مقاله

فارسي

 

15827

 

2.مجموعه, مرکز اسناد و مواد دیداری و شنیداری

 

رديف

نوع مدرك

جمع

1

فيلم (بتاكم+ VHS)

 

5410

2

لوح فشرده

3105

3

عكس

1242

4

عكس ديجيتال

1577

5

اسلايد

2436

6

پوستر

2493

7

نقشه

885

8 بروشور 450
9 كارت پستال 2256
10 نوار صوتی 1002
11 سند 127

 

 3. بخشهای مختلف کتابخانه بنیاد ایران شناسی

الف. بخش منابع کتابی (کتاب، چاپ سنگی،پایان‌نامه، طرحها، گزارشها و جزوه‌ها)

ب. آرشیو اسناد و مدارک غیرکتابی (نقشه، پوستر، کارت‌پستال و بروشور و سند)

ج. آرشیو مواد دیداری و شنیداری

د. بخش نشریات

هـ . تالار مطالعه

 

4. امکانات و خدمات:

تهیه و گردآوری منابع و افزایش کمی و کیفی آن
استفاده از اینترنت جهت تسهیل امر مطالعه‌کنندگان
خدمات و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی
الف: امانت مواد و منابع به متقاضیان تالار مطالعه

ب: مساعدت به مراجعین جهت جستجو اطلاعات از بانکهای موجود به شرح ذیل:

-   بانک اطلاعات کتابخانه

-   بانک مطالعات ایران شناسی

-   بانک اطلاعات نمایه

ج: معرفی بانک کتابخانه و سایر بانک‌های اطلاعاتی بنیاد به مراجعان و میهمانان

د: تلاش در جهت ایجاد محیطی آرام و مناسب جهت مطالعه پژوهش در کتابخانه

 

5. فعالیتهای در رابطه با کتابخانه‌های شعب بنیاد در استان‌ها

ـ اهداء کتاب به کتابخانه‌ها ـ کمک به کتابخانه‌ها جهت آماده‌سازی و سازماندهی مواد ومنابع ـ ارائه مشاوره و راهنمایی در زمینه‌های خدمات کتابخانه‌ای - تجهیز کتابخانه های شعب از طریق خرید کتاب 

 

شرایط عضویت:

یک قطعه عکس _ کپی شناسنامه یا کارت ملی- معرفی نامه از دانشگاه مربوطه ( برای دانشجویان)_ کپی آخرین مدرک تحصیلی یا کپی حکم هیات علمی ( برای اعضاء هیات علمی در رشته های مرتبط)

ساعات کار کتابخانه:

همه روزه به غیر از ایام تعطیل از ساعت 7:45 الی 16:45 و پنجشنبه ها از ساعت 8 الی 12
رایانامه:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید