پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها انجمن‌ها جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع)

جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع)

تاریخچه جمعیت امام علی (ع)

جمعیت مستقل و هوشمند امداد دانشجویی - مردمی امام علی (ع) نخستین بار توسط دانشجویان کلاس‌های رهیافتی به درون، که استاد شارمین میمندی نژاد موسس و مبتکر آن می باشد، تاسیس شده است. دانشجویان این کلاس ها پس از آنکه به خودباوری در زمینه امداد رسانی اجتماعی رسیدند و این کار را به عنوان یک وظیفه برای خویش دانستند، دست به انجام فعالیت های اجتماعی در خصوص کمک به کودکان و زنان نیازمند در جامعه زدند.

آنان غذا رسانی و آموزش را در راس برنامه های خود قرار داده بودند و بدون ترس از خطراتی که در پیش روی آنان بود به محلات معضلخیز و فقیرنشین شهر تهران می رفتند و خانواده ها و کودکان محروم را شناسایی می کردند و به امداد رسانی به آنان می پرداختند.
سابقه فعالیت جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی (ع) به سالها پیش و در دهه هفتاد خورشیدی بازمی گردد. در آن سالها اعضای آغازگر این حرکت اجتماعی که چند دانشجوی ساده بودند، به پیشنهاد شارمین، که استاد آنها بود، به بیمارستان کودکان سرطانی می رفتند و تلاش می کردند تا ساعتی دل این کودکان را شاد کنند. این حرکت اجتماعی اندک اندک شکل دیگری به خود گرفت و هسته اولیه ای که شکل گرفته بود با نگاه به معضلات گوناگون اجتماعی موجود به این نتیجه رسید که نمی تواند در برابر این رخدادها ساکت بماند؛ به طوری که دانشجویان عضو، اعلام کردند که ما می خواهیم چشمان ناظر اجتماع خود باشیم.
در پی این اندیشه، آنان تفکر مولا علی (ع) را که فرموده است: «همه ما در برابر اجتماع خود مسئولیم.» سرلوحه کار خود قرار دادند و جمع خود را با نام این اسطوره انسان دوستی و دیگر خواهی مزین کردند. جمعیت امام علی (ع) در همان سالها نخستین دفتر رسمی دانشگاهی خود را به عنوان نخستین سازمان دانشجویی فعال در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه صنعتی شریف تهران برپا کردند. این جمعیت در سال 1378 پس از ثبت رسمی در وزارت کشور، به عنوان یک سازمان مردم نهاد مستقل شناخته شد و سپس فعالیت خود را به دیگر دانشگاه های کشور گسترش داد. در سالهای بعد ثبت نیروی انتظامی نیز اخذ گردید. اعضای جمعیت در سال 1384 نخستین دفتر رسمی مردمی جمعیت را در جنوب شهر تهران و در محله مولوی افتتاح کردند و نام «خانه ایرانی» را بر آن نهادند تا نمادی باشد از قدمی بزرگ برای آبادانی ایران توسط دانشجویان ایرانی. پس از ده سال فعالیت مستمر اجتماعی، در سال 2010 میلادی، این جمعیت موفق به کسب مقام مشورتی در شورای امور اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد ECOSOC گردید.
 


اهداف جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی

حمایت از کودکان و بانوان تنها مانده و نیازمند یاری مهمترین هدف کاری جمعیت را تشکیل می دهد. این سازمان مردم نهاد همواره بر خود وظیفه دانسته است تا از حقوق این دو قشر که از آسیب پذیرترین اقشار جامعه به شمار می‌روند، حمایت نماید.

جمعیت سرلوحه برنامه های خود را در یاری این دو قشر، توانمندسازی آنان و خروج آنها از چرخه نیازمندی قرار داده است. و حمایت خود را تا رسیدن به بیشترین میزان شکوفایی بر اساس خواست خود مددجو ادامه می دهد.
 
جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی (ع) اهداف اصلی زیر را سرلوحه کاری خود قرار داده است:

1 - تحقيق ، پژوهش و ارائه راهكار پيرامون معضلات اجتماعي شامل كودكان بزهكار ، كودكان فراري ، کودکان خياباني و كار ، خانواده‌هاي محروم و بي‌بضاعت ، زنان سرپرست خانواده و مسائل پيش روي كودكان مبتلا به بیماری های صعب العلاج  و خانواده‌هاي آنها براي دستيابي به استانداردهاي بالاتر زندگي .

2 - ترويج انديشه‌ها و سیره عملی مولا علی (ع) و اولیای الهی و مصلحان اجتماعی در عشق به همنوعان و اجراي طرح‌هاي نمادين و فراگير در مراسم و مناسبت‌ها ی ملی و مذهبی در سراسر کشور و دیگر کشورها

3 - امدادرساني به نيازمندان از نظر مادي و معنوي و توانمندسازی ایشان

4 - ترويج فرهنگ خير و نوع‌دوستي و دگرخواهي به صورت فراگير در میان انسان ها

5 - امداد رسانی در هنگام حوادث غیر مترقبه از قبیل سیل ، زلزله و ... در هر نقطه از جهان

6 - تعریف استانداردهای قابل قبول در ارتباط با نحوه ، میزان و مکان های خدمت رسانی به نیازمندان


تارنما : http://sosapoverty.org

گفتنی است تلفن روابط عمومی: 23051110 - 021 از ساعت ده تا هفده روزهای غیرتعطیل پاسخگو می باشد.

دیدگاه‌ها   

0 #1 ف ف ر 1392-12-05 07:25
آفرین و با درود
بسیار هم خوب و ما هم کمک میکنیم اکنون جامعه در وضعیت قرمز وبحرانی قرار دارد همانگونه که وارد شده کُلُکُم الراع و کُلُکُم مسئول عن رعیه همه شما نسبت به هم مسئولید این سخن بلند، همانا پایه و نهاد دموکراسی است. اکنون ما از خویشکاری یا تنبلی و بیهودگی کدام را بر میگزینیم؟! البته مردمان هشیار و کوشا جامعه نیکوتری دارند. و این خروشندگی جامعه است که سنگهای گران را از میان بر میدارد. ماندگی و رکود و بیتوجهی و بی مسئولیتی آغاز ویرانی جامعه است. بکوشیم و با یاری به مردمان و درماندگان و طبیعت و فرهنگ وزنده کردن نام نیاکان، و مهربانی و درستکاری و خداپرستی واخلاق جامعهرا تغییر دهیم. بار دیگر شعار جمعیت را که بسیار مرا شادمان کرد تکرار میکنم:
"... دانشجویان عضو، اعلام کردند که ما می خواهیم چشمان ناظر اجتماع خود باشیم. در پی این اندیشه، آنان تفکر مولا علی (ع) را که فرموده است: همه ما در برابر اجتماع خود مسئولیم سرلوحه کار خود قرار دادند.."
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید