شنبه, 08ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه ديده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبيعی ایران سیوند سد سيوند اولين قرباني خود را گرفت مرگ هزاران فلامينگو در شوره زار بختگان

سد سيوند اولين قرباني خود را گرفت مرگ هزاران فلامينگو در شوره زار بختگان

 

برگرفته از روزنامه همشهري هفدهم امرداد 1386حيوانات - گروه شهري:
پارك ملي و پناهگاه حيات وحش بختگان بر اثر كم‌آبي ناشي از احداث سدهاي بالادست در آستانه نابودي و وقوع فاجعه زيست‌محيطي قرار گرفته است
 به طوري كه تاكنون 2000 فلامينگوي ديگر در نمكزارهاي اين درياچه با مرگ دست و پنجه نرم مي‌كنند. به گزارش همشهري بخش قابل توجهي از اين درياچه كه از اهميت تنوع زيستي ويژه‌اي برخوردار است به دليل كم‌آبي به نمكزار تبديل شده و بيم آن مي‌رود با ادامه اين روند اين پناهگاه حيات وحش به كلي نابود شود.

مهندس ظهرابي، معاون محيط زيست طبيعي استان فارس با اعلام اينكه اين درياچه در معرض تهديد شديد قرار دارد، عدم تامين حقابه زيست‌محيطي از سوي سازمان آب منطقه‌اي و احداث چندين سد در بالا دست منابع تامين‌كننده آب درياچه را از دلايل عمده اين بحران زيست‌محيطي عنوان كرد.

 ظهرابي گفت: عدم توجه به محيط‌زيست و تنوع زيستي مناطق حفاظت‌شده و جاذبه‌هاي گردشگري و بقاي تنوع ژنتيكي و اكولوژيكي مناطق توسط برخي ارگانها سبب شده اين منطقه‌ كه يكي از قطب‌هاي بزرگ گردشگري و يكي از مهمترين پارك‌هاي ملي و پناهگاه  حيات وحش كشور است در معرض نابودي قرار گيرد.

وي پيامدهاي اقتصادي و اجتماعي اين بحران را افت سفره‌هاي زيرزميني منطقه و شورشدن سفره‌هاي آب شيرين ذكر كرد و گفت: ادامه اين روند علاوه بر تبعات فاجعه‌بار بر روي گونه‌هاي حيات وحش منطقه، باعث نابودي قريب‌الوقوع كشاورزي در حاشيه اين تالاب مي‌شود.

دكتر رجب‌زاده، مديركل محيط‌زيست فارس نيز با اشاره به اينكه پارك ملي و پناهگاه حيات وحش بختگان يكي از ذخيره‌گاه‌هاي ارزشمند تنوع زيستي به شمار مي‌رود گفت: بخشي‌نگري و بعضا نگاه غيرمسئولانه برخي دستگاه‌هاي اجرايي به محيط‌زيست، سبب شد اين درياچه بي‌نظير به نمكزار تبديل شود.

وي افزود: در حالي كه مناطق حفاظت‌شده فقط 9درصد از مساحت استان را به خود اختصاص مي‌دهد اما همين مساحت كه به لحاظ ذخيره‌گاه  ژنتيكي حيات وحش و گياهان در خطر انقراض، اهميت جهاني دارد امروز قرباني توسعه ناپايدار و در آستانه فاجعه قرار گرفته است.

براساس اين گزارش، ماموران اجرايي گارد حفاظت محيط‌زيست استان فارس از روز يكشنبه گذشته به صورت شبانه‌روزي با همكاري جوامع محلي، تشكل‌هاي مردم‌نهاد و كارشناسان محيط‌زيست مشغول جمع‌آوري جوجه فلامينگوها و انتقال آنها به درياچه طشك بوده و به گفته مسئولان محيط‌زيست منطقه، اين عمليات همچنان ادامه دارد  اما ادامه عمليات نيازمند ياري دوستداران محيط زيست است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید