یکشنبه, 03ام مرداد

شما اینجا هستید: رویه نخست هنر هنر

هنر

در گذر از پنجم فروردین؛ سالروز درگذشت ادیب خوانساری - مقطع شناسی دو نسل مختلف آوازی

این نوشتار قرار بود در روز میلاد هنرمند برجستة آواز ایران اکبر گلپایگانی به چاپ رسد، ولی تقدیر بر این شد که در سی امین سالگرد درگذشت دیگر هنرمند ممتاز آواز ایران، ادیب خوانساری منتشر شود.

ماموری که پیروز شد

بعد از پایان جنگ بین‌الملل دوم و انفجار دو بمب اتم در ژاپن که انتقام پرل‌هاربر امریکایی‌ها، از ژاپنی‌ها بود، با وجود آنکه جهان به سمت صلح و آرامش گام برداشت اما انفجار دو بمب اتم، بر تن لرزان او از جنگ دوم، چنگ زد و این بار آرامش درونی‌اش را برهم زد.

نمی‌گذارم لغات روس و باکو؛ وارد موسیقی آذربایجان شود

قره‌باغی که حماسی‌ترین سرودهای انقلابی را از او در خاطر داریم، امروز نگران هجمه‌های عامدانه‌ای‌ست که فرهنگ، ادبیات و مویسقی آذربایجان را شدیدا تهدید می‌کند. می‌گوید: هیچ آذربایجانی وطن پرستی این اجازه را نمی‌دهد.

نوای خوش (موسیقی) در دوره اشکانیان

پس از سقوط فرمانروایی هخامنشی و اشغال ایران از سوی متجاوزان مقدونی، خنیاگران غیر درباری یا گوسانها نقش مهمی در انتقال شفاهی و سینه به سینهٔ موسیقی یا نوای خوش به نسل پسین داشتند. این هنرمندان افزون بر نوای خوش به هنرهای دیگر از جمله نمایش، رقص، تردستی و داستان گویی نیز آشنا بودند. گوسانها هم اکنون نیز در گسترهٔ ایران فرهنگی با نام‌های دیگر شناخته می‌شوند.

نوای خوش باستانی

در تاریخ پر فراز و نشیب و گسترده‌ی ایران، هنر همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته است. ایرانیان همواره دانش و هنر را در کنار هم پرورش داده‌اند و هنر پر رمز و راز ایرانی مسیری به بلندای تاریخ ایران پیموده است. در این میان، موسیقی ایران نیز از این راه پرپیچ‌وخم گذر کرده و - با وجود سختی‌های بسیار که بر ملت ایران رفته است - توانسته‌ با هوش و دانش فرزندانش سینه به سینه زندگی خود را دنبال کند. خنیاگران ایرانی پدیدآورنده‌ی آهنگ‌های رزمی، ستایش‌گری (مداحی) و عاشقانه، و نیز آهنگ‌هایی در پیوند با رخ‌دادها هستند و نقش بسیاری در انتقال داستان‌ها و سنت‌های ایرانی در طول تاریخ داشته‌اند. نوای ایرانی ریشه در تاریخش دارد و نمی‌توان آن را از گذشته‌اش جدا کرد.

آشنایی با ویژگی‌های باغ‌های ایرانی

باغ در نظر ایرانیان نمونه بهشت موعود بوده است و دلیل آن همانا خشکی و بی‌درختی فلات ایران بوده است.

فرش ایران، نخست یک هنر است سپس یک صنعت

اکنون چندی است که بازار فرش دستباف ایران، مورد تهدید سخت و زشت  قرار گرفته است. بدین معنا که فرشهای چینی با نقش‌های ایرانی، به عنوان فرش اصیل ایرانی به فروش می‌رسند.

دانشگاه تروریست پروری سینما

چند تن از مخالفان «نادرشاه»، شبانگاه به چادرش ریختند و او را به قتل رسانند. چند تن از مخالفان «آغا محمدخان»، شبانگاه به چادرش ریختند و او را به قتل رسانند. چند تن از سناتورهای مخالف «سزار»، در مجلس شما، بر سرش ریختند و او را به قتل رساندند.

پیشینۀ پیدایی موسیقی ـ 5 - پ‍ژوهشی علمی ـ ادبی در حوزه موسیقی

وجه مشترک روایت داراب هرمزدیار با روایت گردیزی، در کشف سه پدیدۀ ابریشم و انگبین و تنبور (طنبور) یا دستان است که دو پدیدۀ نخست مبدأ از جنگل دارند، و همچنین نخستین آلت موسیقی مورد استفادۀ بشر، یعنی تنبور یا دستان، نیز ساخته شده از چوب و زه خشک، باز هم از درخت و رودۀ جانور جنگلی است.

پیشینۀ پیدایی موسیقی ـ 4 - پ‍ژوهشی علمی ـ ادبی در حوزه موسیقی

«موسیقی سرود را گویند، و موسیقیان سرود گوینده را گویند و موسیقار آلتی که بدان سرود گویند». نخبشی شرحی مشابه داستان و تعاریف مزبور در طوطی‌نامه (ص 131-133) آورده که متن اصلی آن به زبان سنسکریت بوده و خود به فارسی ترجمه کرده است: «... چوبی را خم داد و آن روده دروببست، آلتی شد از آلات موسیقی... تا به چنگ و رباب رسید.

در همین زمینه