خبر

بچه‌ها بیایید باشگاه راه اندازی کنیم - جست و جو در زمان و شعرحافظ - به مناسبت بیستم مهرماه، روز بزرگداشت حافظ

برگرفته از روزنامه اطلاعات

یکی از فعالیت‌های مدارس برای کودکان و نوجوانان معرفی شخصیت است.

ما می‌خواهیم از فرصت استفاده کرده و نمونه‌ای از این معرفی شخصیت را با هم کار کنیم. وچون روز بزرگداشت حافظ است، به حافظ شناسی می‌پردازیم و برای شروع به چند سئوال توجه کنید:

حافظ چه کسی بوده؟ چه زمانی بوده؟ کجا بوده؟ چه می‌کرده؟ چرا به این هنر روی آورده؟ چگونه به هنر روی آورده است؟

***

این شخصیتِ بزرگِ بزرگ، مثل همه بزرگان دیگر، چهره‌ای دیر آشناست. به این معنی که دیر می‌توان به شخصیت، اخلاقیات و عقاید او دست یافت. به همین دلیل من از شما می‌خواهم که در این پژوهش شرکت کنید زیرا نه تنها راه و روشی برای حافظ پژوهی است، بلکه در مورد هر شخصیت که بخواهید تحقیق یا پژوهش داشته باشید، از این روش می‌توانید استفاده کنید.

در اینجا من روشی را پیشنهاد می‌کنم که ممکن است در مراکز فرهنگی و در مدارس کار شود، واگر در جای دیگر هم تصمیم به چنین کاری بود، نیازمند راه و روشِ تازه نباشد. بلکه منابع را انتخاب کرده و زیرِ نظر یک معلم، استاد یا اهل فن کار کنید. انشاءالله.

***

اما اصل سخن

هر نوع پژوهش ساز و کار خود را دارد که به شرایط، پژوهنده، موضوع پژوهش، محل کار، تعداد نفرات، ساعات و...مربوط می‌شود. برای آنکه حدود این راهنمای حافظ شناسی روشن باشد اجازه بدهید مخاطب را مشخص کنیم و بعد به اصل متن بپردازیم.

در اینجا مخاطب ما دانش‌آموزانی‌هستند که:

* گروهی که در داخل مراکز فرهنگی و مدارس کاری پژوهشی انجام می‌دهند.

* سن آنان بین 13 تا 15 سال است.

*گروه آنان یا دختران جوان هستند و یا پسران جوان که اصطلاحاً گروه همسالان می‌گویند.

* محل کار آنها مراکز یا کلاس مدرسه است.

* یک مربی یا معلم به عنوان ناظر و راهنما بر کار آنان نظارت دارد.

* در ارتباط با معلم، مربی یا استاد ادبیات قرار دارند که با پژوهش آشنایی دارند.

* ابزار کار را کم و بیش می‌شناسند، آشنا می‌شوند و می‌توانند تهیه کنند.

روزی 3 ساعت برای پژوهش وقت در نظر می‌گیرند.

* می‌توانند امکانی فراهم کنند که در پایان پژوهشنامه تایپ و صحافی ‌شود.

اگر همه شرایط فراهم است به سراغ بهره دوم برویم.

***

پیش نیازها

مهمترین پیش نیاز در کار گروهی، هدف مشترک، همدلی، تعهد، صبر، تصمیم به کار گروهی و احترام به شخص و افکار یکدیگر است.

در غیر این صورت یا کار پیش نمی‌رود، یا بدون برخی از اعضا پیش می‌رود که این رفتار رضایت بخش نیست.

برای حفظ قوانینِ گروه، نیاز به یک مربی (در مراکز) یا معلم (در مدرسه) است.

مکان مناسب، پیش نیاز دیگر است. زیرا اعضای گروه نیاز دارند که در زمان‌هایی مشخص گِرد هم نشسته و پیرامون کار صحبت کنند.

زمان و ساعات مشخص برای انجام کار از دیگر پیش‌نیازهای ضروری است. بعد از این شرایط به شروع کار پژوهش وحافظ شناسی می‌رسیم که تا هفته بعد درباره آن تحقیق کنید:

حافظ چه کسی بوده؟ چه زمانی بوده؟ کجا بوده؟ چه می‌کرده؟ چرا به این هنر روی آورده؟ چگونه به هنر روی آورده است؟