پایگاه پژوهشهای فرهنگ و زبانهای آریایی

درگذشت شاهنامه‌پژوه گرامی دکتر ابوالفضل خطیبی را به دوستاران ایشان و خانوادۀ ارجمندشان تسلیت عرض می‌کنیم. وفات دکتر خطیبی جدا از تألمات روحیِ وارد شده بر خانواده و نزدیکان ایشان، اندوهی سخت است بر دل دوستاران شاهنامه و فردوسی و ویرایش شاهنامۀ قردوسی.

روانشان شاد و یادشان گرامی باد.

پایگاه پژوهشهای فرهنگ و زبانهای آریایی

27 دی 1401

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم دی ۱۴۰۱ساعت 0:50  توسط  میناصالحی- علیرضاحیدری  | 

پاسخ به شبهه‌ها و نقدها در «آذربایجان و شاهنامه»

پاسخ به شبهه‌ها و نقدها در «آذربایجان و شاهنامه» آیا شاهنامه اثری ضد آذربایجان است؟/ دروغی که به آن شاخ و برگ دادند

سجاد آیدنلو در کتاب «آذربایجان و شاهنامه» هم جایگاه آذربایجان و ترکان را در شاهنامه نشان داده و هم موقعیت شاهنامه را در آذربایجان و میان مردم و اهل فرهنگ و هنر آذربایجان بررسی کرده و به شبهه‌ها و نقدها پاسخ داده ‌است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «آذربایجان و شاهنامه؛ تحقیقی درباره جایگاه آذربایجان، ترکان و زبان ترکی در شاهنامه و پایگاه هزارساله شاهنامه در آذربایجان» نوشته سجاد آیدنلو از سوی بنیاد موقوفات دکتر افشار با همکاری نشر سخن منتشر شد.


ادامه نوشتار
+ نوشته شده در  سه شنبه یکم شهریور ۱۴۰۱ساعت 0:50  توسط  میناصالحی- علیرضاحیدری  | 

استاد ابراهیم پورداود 

رای اینکه دریابیم فروردین چگونه جشنی است، ناگزیر باید به اختصار از شمار سال و ماه و روز در ایران باستان یاد کنم. در آغاز باید گفته شود که جشن نوروز مانند همه جشنهای دیگر دینی بوده که آئین دینی به جای می آوردند و به ستایش می پرداختند. خود واژه جشن که در اوستا یسن و در سانسکریت یجن و در پهلوی یزشن آمده به معنی ستایش و پرستش است، در پیشانی جشن نوروز یا فروردین جشنی است که اکنون چهارشنبه سوری خوانیم. شب هنگام به پیشباز فروردین آتش می افروزند و شادی می کنند که آنرا جداگانه یاد کرده ام. به کوتاهی یادآور می شوم که چرا جشن فروردین را به جمشید باز خوانده اند.

برای اینکه دریابیم فروردین چگونه جشنی است، ناگزیر باید به اختصار از شمار سال و ماه و روز در ایران باستان یاد کنم. در آغاز باید گفته شود که جشن نوروز مانند همه جشنهای دیگر دینی بوده که آئین دینی به جای می آوردند و به ستایش می پرداختند. خود واژه جشن که در اوستا یسن و در سانسکریت یجن و در پهلوی یزشن آمده به معنی ستایش و پرستش است، در پیشانی جشن نوروز یا فروردین جشنی است که اکنون چهارشنبه سوری خوانیم. شب هنگام به پیشباز فروردین آتش می افروزند و شادی می کنند که آنرا جداگانه یاد کرده ام. به کوتاهی یادآور می شوم که چرا جشن فروردین را به جمشید باز خوانده اند.

انجمن فرهنگ ایران باستان دوره اول آذر 1342 شماره 2

لینک دریافت متن کامل این مقاله 

http://ensani.ir/file/download/article/20120614192541-7009-24.pdf

 

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم فروردین ۱۴۰۰ساعت 3:26  توسط  میناصالحی- علیرضاحیدری  | 

به صورت کاملا اتفاقی فهمیدیم دکتر شهرام هدایت پنج سالی است بدرود حیات گفته‌اند.

ای ننگ بر ما که اسم خود را پژوهشگر گذاشته‌ایم و از مرگ چنین مرد بزرگی بی‌خبریم.

در پایگاه پژوهشهای فرهنگ و زبانهای آریایی با احساس ننگ و خجالت و دردمندی از بی‌خبری در این سالها، مقام آن استاد ارجمند را پاس می‌داریم و پس از گذاشتن خبر درگذشت ایشان در این وبلاگ یادداشتی از ایشان را هم خواهیم گذاشت. یادشان گرامی و روانشان شاد.

 

یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

دکتر شهرام هدایت، زبان‌شناس و استاد دانشگاه و رئیس پژوهشگاه مطالعات تطبیقی ادیان به رحمت ایزدی پیوست.

از جمله آثار آن مرحوم می‌توان به برگردان واژه به واژه قرآن کریم به زبان پارسی بر پایه مبانی زبان‌شناسی، بررسی زبان‌شناختی واژه‌هایی از قرآن کریم، واژه‌های ایرانی در نوشته‌های باستانی عبری، آرامی و کلدانی، «سوورا و اشترا» در داستان جم وندیداد، افسانه‌های آفرینش و افسانه‌های طوفان در اساطیر آریایی و سامی، جمشید و موسی بحثی در زمینة اسطوره شناسی تطبیقی اشاره کرد.

از بین آثار در دست انتشار زنده یاد شهرام هدایت هم می‌توان به بررسی زبان‌شناختی واژگانی از اوستا، بررسی واژه‌های قرآن کریم جلد دوم و کوروش در افسانه‌های کهن سامی اشاره کرد.

 

+ نوشته شده در  شنبه نهم شهریور ۱۳۹۸ساعت 3:12  توسط  میناصالحی- علیرضاحیدری  | 

نوشته های قدیمی‌تر