پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری صنایع دستی؛ سوغات اصلی کردستان برای گردشگران نوروزی

گردشگری

صنایع دستی؛ سوغات اصلی کردستان برای گردشگران نوروزی

خبرگزاری مهر: صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و به عنوان نمادی از نوع زندگی و فرهنگ یک جامعه همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و بازدید از مراکز ساخت و فروش صنایع دستی معمولا بخش پایانی سفر گردشگران به استان کردستان است.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike air huarache navy denim shoes sale , Air Jordan Release Dates 2021 , WakeorthoShops

به گزارش خبرنگار مهر، در استان کردستان تهیه و تولید انواع فرآورده های دستی از دیرباز مرسوم بوده است و برخی از این صنایع دستی از آوازه جهانی برخوردار است و به همین دلیل نیز گردشگران وارد شده به استان معمولا صنایع دستی را به عنوان سوغات به همراه خود به دیار خود می برند.

به علت ویژگی زندگی سنتی در بسیاری از نقاط استان کردستان و عدم استیلای بخش صنعتی هنوز صنایع دستی استان از لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور مطرح است به گونه‌ ای که فرش و گلیم کردستان به همراه محصولات نازک ‌کاری چوب مانند تخته ‌نرد و شطرنج شهرت جهانی پیدا کرده است و بیشتر مسافران و گردشگرانی که به کردستان سفر می کنند از محصولات نازک‌ کاری، فرش و گلیم کردستان خریداری می کنند.

صنایع دستی به مجموعه ای از هنرها و صنایعی گفته می شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی، ساخته شده است که البته در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای است.

لباس کردی از زیباترین نوع پوشاک ایرانی است

زیبایی لباس کردی در پوشاک زنان این منطقه از تجلی بیشتری برخوردار است. دامن ‌های بلند و بعضا پرچین و پیراهن ‌های رنگارنگ که به همراه بخش‌ های دیگر این پوشش هر بیننده ‌ای را متقاعد می ‌کند که به این زیبایی اعتراف کند.

همین امر باعث شده چندین بار در جشنواره ‌های محلی جهانی لباس کردی به عنوان لباس زیبای برتر انتخاب شود. تکامل لباس کردی آن را کاملا مناسب وضعیت اقلیمی این ناحیه کرده است و شیوه نگرش آمیخته با احترام مردم به پوشش باعث حفظ و استفاده آن تا امروز شده است و هنوز فاخرترین نوع لباس در بین مرد‌ان و زنان کرد لباس های محلی و گیوه‌ های دست‌ باف است.

لباس های محلی مردان در استان کردستان نیز در نوع خود بی نظیر است که هر چند این روزها از این نوع لباس کمتر استفاده می شود ولی در گذشته های نه چندان دور همه مواد اولیه و مورد نیاز برای لباس کردی مردان در خود استان تهیه و تولید می شد.

نام کردستان با قالی های دستباف گره خورده است

قالیبافی در کردستان بسیار رایج است و نام کردستان همیشه مترادف با مهمترین قالی های دستباف بوده است که با کمال ذوق و سلیقه پدید آمده است و با دستان هنرمندان این استان بافته می شد و رونق خاصی به منازل مردم می بخشید.

قالی افشار، سنندج، بیجار و بوکان امروز شهرت جهانی دارد و به تحقیق یکی از پر ارزشترین فرش های ایران است هر چند که این روزها فرش کردستان رونق گذشته را ندارد ولی همچنان صنعت فرش دست باف در این استان دارای رونق بسیاری است.

بیشتر طرح های مورد استفاده قالیبافان در کردستان طرح های شکسته بوده است و به ندرت از طرح های دیگر استفاده می شود. از میان این طرح ها می توان به طرح ماهی درهم (هراتی)، ریزماهی نقش بته ای، گل وکیلی، گل میرزاعلی، گل مینا و شاخ گوزن و میناخانی اشاره کرد.

سنه مشهورترین گلیم کردستان

مشهورترین گلیم های کردستان، سنه است که اکنون شامل سنندج و اطراف آن می شود. این منطقه از مراکز مهم تولید قالی و گلیم های کردستان به شمار می آید و همچنان تولید گلیم به عنوان یکی از ظرفیت های اصلی در حوزه صنایع دستی این استان به شمار می رود.

سنه از زمان سلطنت صفویان پایتخت کردستان بوده است و تاثیر صفویان در گلیم های به جای مانده از قرون هجدهم، نوزدهم و اوایل قرن بیستم به وضوح دیده می شود.

گلیم های قبایل سنجابی و جاف تحت تاثیر آویزهای زربافت و قلاب دوزی شده صفوی است. گلیم های سنه چه از نظر فنی و چه از لحاظ زیبایی شناسی با دیگر گلیم هایی که توسط قبایل و چادرنشینان کرد بافته شده، تفاوت دارد.

کردستان مهمترین استان کشور از لحاظ تولید محصولات نازک ‌کاری است

ساخت فرآورده های چوبی و نازک کاری در سنندج سابقه طولانی دارد و محصولات چوبی این شهر از قدیم الایام خواستاران فراوانی داشته است و این روزها خیابان شهدا سنندج به یکی از مراکز اصلی عرضه صنایع دستی به ویژه نازک کاری روی چوب استان کردستان به شمار می رود.

کردستان مهمترین استان کشور از لحاظ تولید محصولات نازک‌ کاری است و هنر نازک کاری ترکیب قطعات بسیار کوچک از انواع چوب های پرداخت شده طبیعی است که با ظرافت خاص در کنار هم قرار می گیرد و موجب به وجود آمدن آثار بسیار ظریف چوبی می شود.

از مهمترین محصولاتی که با نازک کاری ساخته می شود می توان به تخته نرد، قلمدان، تخته شطرنج، قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، جعبه و لوازم آرایش، سینی و بشقاب اشاره کرد.

منبت کاری هنر ماندگار کردستان

در کنار نازک کاری روی چوب، منبت کاری چوب در کردستان از قدیم رواج داشته است و درهای چوبی در کردستان و برخی از روستاهای آن که به جای مانده متعلق به دوران صفوی است که دارای کنده کاری های دقیق و به صورت گل و کتیبه های گوناگون است.

منبت کاری هایی که بر در امامزاده ها و مشایخ انجام شده باقی مانده است بسیار با ارزش است و امروز هم منبت کاران کرد در کردستان به کار خود ادامه می دهند و منبت کاری رواج کامل دارد.

اکنون در سنندج معروفترین و زبردست ترین منبت کاران در کارگاه های خود مشغول به کار هستند و همراه با سبک های جدید که آن را ابداع کرده اند، ابتکار خود را محفوظ داشته اند.

کلاش یکی از اولین پاپوش های بشر متمدن

کلاش بافی در اصلاح محلی استان کردستان یا همان گیوه دوزی در بازارهای محلی و ملی رونق بسیاری دارد و هماهنگی جالبی با لباس کردی دارد.

گیوه یا کلاش، میان زاگرس نشینان قدمتی چندین هزار ساله دارد و بدون شک جزو اولین پاپوش های سنتی بشر است که انسان مبتکر دوران های گذشته با بهره گیری از مواد اولیه فراوان و ارزان قیمت طبیعی در دسترس و ذوق سرشار خویش اقدام به تولید دستی آن کرده است.

از مزایای این هنر دستی می توان به سبک و طبیعی بودن تمامی مواد آن، مقاوم بودن نسبت به کفش های معمولی، استفاده از الیاف سلولوزی، جذب رطوبت زیاد و در دسترس بودن مواد ساخت آن در منطقه نام برد.

رویه این کفش از نخ پنبه ‌ای بافته شده است و زیره آن از پارچه فشرده تشکیل شده است که به همین دلیل کلاش کفشی سبک، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محیط کوهستانی است.

رواج سفالگری و سرامیک سازی در دوران پیش از تاریخ در کردستان

هنر سفالگری از زمان های بسیار کهن در کردستان رایج بوده است و ظرف های سفالین متعددی که در اکتشافات و در زیرزمین کشف شده است و نشان می دهد که این هنر در دوره پیش از تاریخ در کردستان مورد توجه فوق العاده مردم بوده است و تعدادی از آنها را در گورهای مردگان پیدا کرده اند.

مردم آن زمان اعتقاد داشتند که پس از مرگ مجددا زنده می شوند و به این ظروف احتیاج خواهند داشت و از این رو در هنگام به خاک سپردن مردگان مایحتاج زندگی را هم با آنان دفن می کردند.

در دوره ساسانیان جنس لعاب تکامل یافت و کردستانی ها ظروف لعابدار بسیار زیبایی می ساختند که تعدادی از این ظروف از زیر خاک و در قلعه ها و آثار تاریخی این استان بیرون آمده است.

علاوه بر این موارد رونق صنایع دستی در کردستان در سایر بخش ها و حوزه ها نیز رواج داشت و تولید صنایع دستی با هدف تامین مایحتاج زندگی و به عنوان بخشی از تولید این منطقه مورد توجه قرار می گیرد و علیرغم اینکه طی چند سال اخیر شماری از صنایع دستی استان فراموش شده است ولی بسیاری از گردشگران و مسافران کردستان سعی می کنند که یکی از صنایع دستی تولید شده را به عنوان سوغات از استان به همراه خود ببرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید