جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کهن‌ترین نیایشگاه ایران در معرض خطر

یادمان

کهن‌ترین نیایشگاه ایران در معرض خطر

بردنشانده‌ یکی از کهن‌ترین نیایشگاه‌های روباز ایران به‌شمار می‌رود که به‌دلیل حفاری‌های غیرمجاز و تعرض‌هایی که از سالها قبل به‌دلیل عبور جاده و احداث تاسیسات ساختمانی در عرصه انجام گرفته بود، این محوطه باستانی را با آسیب جدی مواجه کرده بود. درحال‌حاضر نه‌تنها حفاری‌های غیر مجاز شدت بیشتری پیدا کرده که تراس اصلی نیایشگاه به‌دلیل بارندگی دچار آب‌شستگی و بخش‌های مختلفی از آن دچار شکاف‌های عمیقی شده‌ است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | 30 Winter Outfit Ideas to Kill It in 2020 - Best Outfits of Ignited Woman 2019

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ شرکت برق منطقه‌ای خوزستان درحالی پیشتر با تعرض به حریم درجه یک و اصلی معبد بردنشانده مسجدسلیمان در زمینی با مساحت بیش از 300 هکتار اقدام به نصب سه دکل با چهار پایه کرد که احداث جاده آسفالت مسجدسلیمان به اندیکا، نصب خط انتقال لوله آب شرب از سد گدار به مسجدسلیمان، احداث مخزن بزرگ بتنی در پنج متری معبد، احداث ساختمان پرورابندی گوسفند، سرقت حصارهای معبد که به منظور تعیین حریم ایجاد شده بود و حفاری‌های عمده غیرمجاز  از جمله تعرض‌هایی است که به کهن‌ترین نیایشگاه ایران وارد شده است.
 
به‌گزارش CHN، این درحالی است که در زمان هخامنشیان معابد در فضای باز ساخته می‌شدند و اولین معبدی که مسقف بوده در زمان اردشیر دوم ساخته شد. معبد "بردنشانده" اما یکی از معابد روباز ایران محسوب می‌شود که در دوره هخامنشی ساخته شده است.
 
«مجتبی‌گهستونی»، فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریان در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «درحال‌حاضر تراس اصلی نیایشگاه تپه باستانی برد نشانده دچار آب شستگی شده است به‌طوری که آناستیلوزها و خواناسازی‌ها به کلی از بین رفته و بناهای نیایشگاه دچار شکاف و  از یکدیگر جدا شده است».
 
او تاکید کرد: «بارندگی‌ها و نبود رسیدگی باعث شکل‌گیری شکاف‌های عمیقی در سطوح بالا بنا شده است و تراس اصلی، مجموعه آثار روبروی اثر و  قبرستان مجموعه مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفته است.
 
گهستونی با اشاره بر اینکه نزدیک به صد اثر کوچک و  بزرگ از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه بردنشانده وجود دارد، رسیدگی به وضعیت این محوطه باستانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «درحال‌حاضر حفاران غیر مجاز در نبود یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی به‌صورت دائم، محل حفاری را سنگ‌چین و  مشغول کاوش می‌شوند»!
 
 به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، محوطه باستانی بردنشانده در 25 کیلومتری مسجد سلیمان قرار دارد و نیازمند راه‌اندازی پایگاه پژوهشی باستان‌شناسی در این منطقه است.
 
او گفت: با اینکه میراث‌فرهنگی استان در سال جاری اعتباری برای مرمت بخش‌هایی از این نیایشگاه در نظر گرفته اما این محوطه باستانی نیازمند اعتبارات ‌ بیشتر برای کاوش، مرمت و حفاظت است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه